Maandag gaf de Spaanse premier Pedro Sanchez meer details vrij over het stimuluspakket om de Spaanse auto-industrie erbovenop te helpen na de coronacrisis. De reddingsactie wordt gelinkt aan de groene transitie van de sector.
Hoewel er geen Spaanse automerken meer zijn, is de auto-industrie op het Iberische schiereiland er cruciaal voor de lokale economie. Rechtstreeks en onrechtstreeks geeft de sector werk aan meer dan 2 miljoen Spanjaarden. In Europa maakt enkel Duitsland meer auto’s.
Waardeketen beschermen
Niet te verwonderen dat Spanje al snel met een uitgebreid reddingsplan komt, nadat de productie en verkoop nagenoeg stillag door Covid-19-pandemie. Gisteren raakte bekend dat de regering de auto-industrie en de transportsector ook minder vervuilend wil maken tijdens dat proces.
Volgens premier Sanchez zal 70 procent van de 3,75 miljard euro dienen om de Spaanse waardeketen te beschermen. Met andere woorden: ervoor zorgen dat de belangrijke autofabrikanten geen massale afvloeiingen doorvoeren, of verkassen naar lageloonlanden. Nissan maakte vorige maand al bekend dat het zijn fabriek bij Barcelona sluit, wat de regio 3.000 jobs kost.
De rest van de krijgskas – zo’n 1,2 miljard euro – wordt gebruikt voor zaken zoals de elektrificatie van het openbaar vervoer en het hernieuwen van de Spaanse wagenvloot.
Groene transitie
Zo voorziet het plan grote overheidsbestellingen van zware voertuigen op aardgas. Het netwerk van oplaadpunten voor elektrische wagens wordt fors uitgebreid: binnen drie jaar moeten er 50.000 laadpalen zijn, tegen 2040 mikt het plan op 800.000. De transitie zet ook zwaar in op e-bikes: er worden allerlei deelfietsregelingen getroffen, die worden gestroomlijnd met het openbaar vervoer.
Een bedrag van 230 miljoen euro dient om Spaanse chauffeurs te belonen, die hun oude wagen inruilen voor een milieuvriendelijker model.
Volgens het hernieuwingsproject van de regering komen voertuigen aangedreven door een elektrische batterij of waterstof in aanmerking voor een subsidie van 4.000 euro. Auto’s die minder dan 120 g CO2 per kilometer uitstoten geven recht op maximaal 1.000 euro.
In ruil voor de steunmaatregelen wordt van de fabrikanten verwacht dat ze de productie van elektrische voertuigen opdrijven naar 700.000 wagens per jaar. De industrie moet ook bijstaan in de ontwikkeling van het netwerk van oplaadpunten. Alle Spaanse autobedrijven moeten laadpalen plaatsen en ultrasnelle opladers ontwikkelen.
Verder voorziet de reddingsactie 300 miljoen voor een update van het openbaar vervoer. Bijna een half miljard dient voor onderzoek en innovatie. Zo is er 25 miljoen euro bestemd voor onderzoek naar het potentiële gebruik van waterstof in het openbaar vervoer en bij het transport van zware goederen.