South Park-bedenkers sluiten monsterdeal van 900 miljoen dollar

De makers van de animatiereeks “South Park” hebben een nieuwe deal getekend met het mediaconglomeraat ViacomCBS Inc., dat hen meer dan 900 miljoen dollar zal betalen over de komende zes jaar. Het is een van de grootste deals in de tv-geschiedenis. Het uitbreidende “South Park”-universum zal nieuwe films voor Paramount+ bevatten.

Waarom is dit belangrijk?

Nu gigantische media- en techbedrijven elkaar beconcurreren in een heuse streaming-oorlog, is de waarde van franchises als "South Park" tot recordhoogte gestegen. Weinig productieteams zijn er beter in geslaagd om in te spelen op de veranderingen in het home entertainment-landschap dan Matt Parker en Trey Stone, de bedenkers van de lang lopende politiek incorrecte animatiereeks. Zij bezitten 50 procent van alle online rechten op de reeks.

Trey Parker en Matt Stone zullen het geld gebruiken om nieuwe afleveringen van “South Park” te maken voor Viacoms Comedy Central-netwerk. Ook zullen ze verschillende spin-off-films regisseren voor de streamingdienst van het bedrijf, Paramount+. Dat zeiden de partijen eerder deze week.

  • Hun eerste project dat onder de nieuwe deal valt, is een film die zich afspeelt in het universum van “South Park” en die zal debuteren ergens voor het einde van het jaar.
  • De deal, die loopt tot 2027, dekt nog zes cycli van “South Park” en omvat 14 “made-for-streaming” films.
  • De deal met Parker en Stone is een duidelijke indicatie van de groeiende betrokkenheid van ViacomCBS bij Paramount+.
    • De streamingdienst loopt achter op Netflix en Disney+, maar heeft sinds de rebranding in maart miljoenen abonnees bijgekregen.
    • ViacomCBS hoopt door de toevoeging van “South Park”-films de groei te versnellen. De serie blijft de populairste tv-show op Comedy Central.
    • Eind juni had ViacomCBS meer dan 42 miljoen abonnees voor zijn streamingdiensten in de VS, waaronder Paramount+, BET+ en Showtime.

“Gelukkigste mensen in de tv-wereld”

“We hebben een ‘South Park’-film gemaakt in 1999, en we hebben nooit meer een film gemaakt omdat de show zo bevredigend was”, liet Stone optekenen door Bloomberg. “Nu zijn we ouder, en het idee van wat streamingfilms (ook, red.) kunnen zijn is veelbelovend.”

Toen Parker en Stone voor het eerst “South Park” maakten, gebaseerd op een korte film die ze op de universiteit hadden gemaakt, waren ze nerveus dat niemand zou kijken – of, anders, dat ze de stad uit zouden worden gejaagd vanwege de bizarre humor. Maar de reeks, die in 1997 debuteerde, was een onmiddellijke hit, leverde hen miljoenen kijkers op en zette Comedy Central op de kaart. Tegen het derde seizoen kregen ze geen notities meer van het netwerk over hoe ze het konden verbeteren. De hoofdpersonages – de grofgebekte schoolkinderen Kyle, Cartman, Kenny en Stan – waren definitief deel geworden van de mainstream cultuur.

“We doen wat we willen, en ze steunen het behoorlijk”, zei Stone. “Op die manier zijn we de gelukkigste mensen op tv.”

Bedrijf van meer dan 1 miljard dollar

“South Park” loopt nu 24 jaar en is daarmee een van de langstlopende series in de tv-geschiedenis, waarmee het elk programma op Comedy Central overleeft, behalve “The Daily Show”.

Parker en Stone hebben zichzelf altijd gezien als deels onafhankelijke filmmakers, deels ondernemers. Al vroeg onderkenden ze de kracht van het internet. Zo stelden ze tijdens de onderhandelingen over een nieuwe deal met Viacom in 2007 voor om een website te maken waar fans gratis recente afleveringen van de show konden bekijken. Stone noemt de resulterende site, South Park Studios, als reden dat ze jongere fans aan zich wisten te binden en tegelijkertijd piraterij tegengingen.

Als onderdeel van die regeling, onderhandeld door hun advocaat Kevin Morris, verzekerden Parker en Stone zich van een aandeel van 50 procent in alle toekomstige online deals voor de show. Hun aandeel, ooit een kwartje waard, is de basis van Park Country, een bedrijf dat zij volledig bezitten en dat nu gewaardeerd wordt op meer dan 1 miljard dollar.

(tb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.