Sociale media zijn de kanker van deze tijd en kunnen als metastasen van het nieuws worden beschouwd. Dat heeft de miljardair Patrick Soon-Shiong, eigenaar van de Amerikaanse krant Los Angeles Times, in een gesprek met televisiezender CNBC gezegd. Soon-Shiong toonde zich daarbij onder meer vooral hard voor Facebook, dat hij als een platform voor nepnieuws afschilderde.
“De manier waarop de consumenten nieuws op sociale media gebruiken, moet duidelijk veranderen,” benadrukte Soon-Shiong. “Sociale platformen hebben ongetwijfeld een revolutie teweeggebracht in de manier waarop het publiek informatie bezorgd krijgt, maar moeten anderzijds ook als belangrijke kanalen voor de verspreiding van nepnieuws worden bestempeld.”
Gevaarlijk
“De korte aandachtsspanne die dit millennium is gecreëerd, is eigenlijk bijzonder gevaarlijk,” aldus de miljardair. “We hebben hier te maken met onbedoelde gevolgen van het gebruik van sociale media. Facebook is een organisatie die reclame produceert, maar kan geen verschil maken tussen informatie, opinies en nepnieuws.”
Daarentegen liet Soon-Shiong verstaan dat de krantenindustrie nog altijd van cruciaal belang is. “Daarbij moet ervoor gezorgd worden dat het medium met een duurzaam model kan werken,” aldus de miljardair. “De krantenindustrie is geen filantropie. De journalistiek heeft een belangrijke opdracht.”
De sector moet volgens de miljardair uitzoeken welke platformen – kranten, podcast, video of andere formaten – daarbij het best kunnen worden ingeschakeld. Hij zei daarbij ook een grote rol weggelegd voor technologieën zoals cloud computing, artificiële intelligentie en predictive modeling.
Formule
Soon-Shiong beklemtoonde dat het nieuwsmedium waarde moet creëren. “Die bijdrage komt niet uit het reclamemodel, maar wel uit een educatieve en inspirerende werking,” aldus de miljardair. “De krant moet inspireren, opvoeden en informeren.”
Om een duurzame sector tot stand te kunnen brengen, moet volgens Soon-Shiong echter gekozen worden voor een abonnementsmodel, dat de plaats moet innemen van het gratis model dat op dit ogenblik vaak online wordt genoteerd.
Soon-Shiong, een chirurg van opleiding, nam in juni dit jaar voor een bedrag van 500 miljoen dollar een meerderheidsbelang in de Los Angeles Times. Hij vervoegt daarbij de gelederen van andere miljardairs die grote mediabedrijven hebben opgekocht.
Jeff Bezos, topman van Amazon, is al enkele tijd eigenaar van The Washington Post. Marc Benioff, oprichter van Salesforce, kocht recent Time Magazine voor een bedrag van 190 miljoen dollar.