Apps als YouTube, Instagram of TikTok worden bij de jongste generaties dominant bij de aankoop van mode-artikelen. Dat voorspellen techconsultants voor de retailsector. De aanjager is de combinatie van influencers met de klantendata die de platformen vergaren via artificiële intelligentie.
In het nieuws: De technologieconsultants Capgemini en Cognizant brengen, elk afzonderlijk, hun verwachtingen voor de belangrijkste consumententrends in 2024 uit. Over een zaak zijn ze het roerend eens: de manier waarop we winkelen gaat veranderen, zeker bij de jongere generatie.
Het uitgangspunt: Cognizant stelt vast dat de tieners en twintigers van vandaag hun winkelervaring online beginnen, en vaak via links op social media. “Deze enorme groei in social commerce – het rondneuzen op sociale media voor de nieuwste trends – zal toenemen. Het betrekken en inzetten van influencers blijft daarom de sleutel tot merkrelevantie en groei voor deze generatie.”
Wat aan het veranderen is: De socialmediaplatformen gaan nu een stap verder en transformeren van plekken voor ontdekking en advies naar webwinkels waar ook daadwerkelijk gekocht wordt en de monetaire transactie plaatsvindt.
- Dat consumenten in toenemende mate advies zoeken bij influencers, heeft volgens Capgemini met twee zaken te maken. Ze hebben het gevoel dat ze tijdswinst boeken, omdat de influencer de voor- en nadelen van het artikel voor hen al heeft uitgezocht. “Daarnaast kijken zowat de helft van de consumenten die aankopen via sociale media ook naar de influencers voor kortingen en aanbiedingen”.
- Of zoals Henri Dewaerheijd, de topman van Mastercard in België, het formuleerde op het recente congres van Fintech Belgium: “Het winkelcentrum van morgen zijn de apps van TikTok en Instagram.”

Digitale influencers
Op komst: de virtuele shoppingassistent. Mastercard voorspelt een wereld waarbij shoppers hun persoonlijke AI-winkeladviseur online om raad gaan vragen, net zoals je dat in de winkel zou doen. Conversational commerce, heet dat.
- “Stel je een scenario voor waarbij een virtuele winkelexpert meerdere kanalen scant, producten met slechte recensies uitwist, de voordeligste opties aanwijst en precies die artikelen vindt die je zoekt”, zo schetst Mastercard een toekomstbeeld.
- “De geautomatiseerde winkeladviseur kan met AI gepersonaliseerde productaanbevelingen doen aan shoppers door klantgegevens te analyseren en contextueel relevante productaanbevelingen en aanbiedingen te genereren. Door lichaamsmaten en biometrische gegevens te verwerken, kunnen AI-assistenten kleding samenstellen die perfect past.”
Fygital

Maar: Hoe ziet de toekomst van de bakstenen winkel er dan uit? Zullen die alleen maar babyboomers over de vloer krijgen? Volgens Cognizant wordt de fygital winkel – de kruising tussen fysieke en digitale winkelervaring – een van de belangrijkste retailtrends van 2024, om zo ook de jongere generaties naar de winkelstraat te lokken.
👉 “Met de fygital aanpak bewegen klanten zich tijdens het winkelen tussen fysieke en digitale raakpunten”, zo beschrijft het consultantbedrijf. “De technologie in fysieke winkels varieert met het gebruik van AI, virtual en augmented reality om zo enerzijds belevenissen en demonstraties te bieden, en anderzijds om medewerkers uit te rusten met tablets en apparaten om nauwkeuriger hulp te bieden.”
(cv)