Smartphone op vakantie moet het thuisfront jaloers maken; toestel centraal in beleving reiziger

In het toerisme blijken smartphones zich tot het belangrijkste hulpinstrument te hebben ontwikkeld. Dat blijkt uit een rapport van Passport Photo Online, gebaseerd op een enquête bij meer dan duizend reizigers uit de Verenigd Staten.

Daarbij kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat ongeveer 75 procent van de respondenten de smartphone als het belangrijkste hulpinstrument onderweg bestempelen.

Volgelingen

De onderzoekers stelden vast dat de smartphone ook op vakantie constant wordt geraadpleegd. Daarbij gaf 71 procent van de ondervraagden aan ook op reis de mobiele telefoon tussen tweeëndertig en tachtig keer per dag te controleren.

Bovendien bleek dat 10 procent zelfs van pieken tot honderdzestig sessies per dag gewag maakte. Tevens kon worden vastgesteld dat een groot deel van de reizigers ook op vakantie op sociale media actief blijft. In die groep gaf 46 procent aan van die platformen gebruik te maken om met hun reiservaringen volgelingen jaloers te maken.

De studie toonde verder dat 84 procent van de respondenten zich met het gebruik van de smartphone op reis comfortabel tot bijzonder comfortabel voelt. “Dat betekent een stijging met 36 procent tegenover vier jaar geleden”, merken de onderzoekers op.

“Dit bevestigt mogelijk dat de reisindustrie zich steeds meer heeft toegespitst op een benadering waarbij de mobiele activiteit en beleving prioriteit heeft gekregen. Dankzij die technologie wordt het voor de reiziger immers veel gemakkelijker om zijn volledige vakantie te plannen.”

Foto en video

Het rapport bevestigde dat 97 procent van de ondervraagden erkende tijdens zijn meest recente vakantiereis van de smartphone gebruik te hebben gemaakt. Bij Generation Z loopt dat cijfer zelfs op tot 99 procent, maar ook in alle andere leeftijdscategorieën worden hoge scores geregistreerd.

De babyboomers, de vijfenvijftigplussers, zijn weliswaar het minst geneigd om op hun vakantie naar hun smartphone te grijpen, maar ook in die populatie kan nog altijd van een cijfer van 93 procent gewag worden gemaakt.  

Brede waaier van activiteiten

De smartphone wordt dan ook op vakantie voor een brede waaier van activiteiten aangewend. Daarbij wordt het apparaat in eerste instantie als een alternatief voor de camera gebruikt. De onderzoekers stelden immers vast dat 79 procent van de ondervraagden de smartphone gebruikt om foto’s te maken of video’s op te nemen.

Het toestel wordt verder door 64 procent gebruikt om een route uit te stippelen, gevolgd door het opzoeken van adressen van winkelgelegenheden en restaurants (59 procent) of activiteiten en attracties (57 procent).

Andere toepassingen zijn weersvoorspellingen (52 procent), het gebruik van sociale media (36 procent), het verzenden van emails of andere berichten (35 procent), telefoongesprekken (27 procent), vertalingen (23 procent) en het luisteren naar muziek (12 procent).

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20