Sluiting Russische restaurants McDonald’s inspireert tal van andere internationale ketens om hetzelfde te doen

McDonald’s heeft dinsdag aangekondigd dat het tijdelijk de Russische restaurants zal sluiten als reactie op het geweld in Oekraïne. Die beslissing heeft verschillende andere ketens geïnspireerd om ook sancties te nemen tegen Rusland.

Terwijl de Russische inval in Oekraïne wordt voortgezet, nemen meer en meer internationale bedrijven sancties tegen de agressor. Zo heeft McDonald’s gisteren aangekondigd dat het tijdelijk de Russische vestigingen sluit. Het bedrijf liet dinsdag in een persmededeling wel weten dat het de lonen van de 62.000 Russische werknemers zal blijven betalen.

McDonald’s heeft ongeveer 850 vestigingen in Rusland, waarvan het merendeel eigendom is van het bedrijf, niet van franchisenemers. De sluiting van al die restaurants zou de fastfoodketen zo’n 50 miljoen dollar per maand kosten. Dat meldt de Amerikaanse nieuwssite CNBC. Hoe dan ook lijkt McDonald’s andere internationale ketens geïnspireerd te hebben om de Russische activiteiten (tijdelijk) stop te zetten.

Andere fastfoodketens volgen McDonald’s

Yum Brands, het moederbedrijf boven de fastfoodketens KFC en Pizza Hut, zet eveneens de Russische activiteiten tijdelijk stop. Yum Brands telt zo’n 1.000 KFC-vestigingen en 50 Pizza Hut-restaurants in Rusland. Bijna al die vestigingen worden uitgebaat door franchisenemers. De keten kan die franchisenemers niet verplichten om te sluiten. “We hebben alle investeringen in Rusland opgeschort terwijl we doorgaan met het beoordelen van aanvullende opties”, klinkt het in een persbericht. De 70 KFC-restaurants die eigendom zijn van het moederbedrijf sluiten wel de deuren.

De Amerikaanse pizzaketen Papa John’s kondigde woensdag dan weer aan dat het alle bedrijfsactiviteiten in Rusland stopzet. Het bedrijf telt 188 Russische franchisenemers. Zij kunnen indien zij dat wensen open blijven, maar de keten zet wel alle operationele, marketing- en bedrijfsondersteuning aan die Russische vestigingen stop.

Starbucks en frisdrankgiganten

De koffieketen Starbucks zet ook alle Russische activiteiten momenteel stop. Dat betekent onder meer dat het bedrijf niet langer Starbucks-producten levert aan de 130 franchisenemers in het Oost-Europese land. CEO Kevin Johnson schreef dinsdagmiddag in een brief dat zijn bedrijf steun zou verlenen aan de bijna 2.000 werknemers die in Rusland wonen.

“Wij veroordelen de niet-uitgelokte, onrechtvaardige en afschuwelijke Russische aanvallen op Oekraïne, en ons hart gaat uit naar alle getroffenen”, liet Johnson nog weten in de brief.

Ook Coca-Cola staakt tijdelijk de Russische activiteiten. “Ons hart gaat uit naar de mensen die gebukt gaan onder de onbeschrijflijke gevolgen van de tragische gebeurtenissen in Oekraïne”, liet het bedrijf dinsdag weten in een persbericht. “Wij zullen de situatie blijven volgen en evalueren naarmate de omstandigheden evolueren.”

Grote concurrent PepsiCo zal alle reclame in Rusland opschorten en de verkoop van zijn drankmerken stopzetten, terwijl het essentiële producten zoals melk en babyvoeding zal blijven verkopen. “Als een voedingsbedrijf moeten we nu meer dan ooit trouw blijven aan het humanitaire aspect van ons bedrijf”, staat er in een interne mail van het bedrijf.

(fjc)

Meer