Amazon heeft vandaag de Halo op de markt gebracht. Dat is een polsband die uw gezondheid volgt, zoals een smartwatch. De Halo zou door zijn gedurfde keuzes weleens een gamechanger kunnen zijn voor de hele gezondheidsmarkt.
Het is het seizoen van de wearables, de smartwatches zo u wil. FitBit lanceerde zijn nieuwste boreling vorige week. In september krijgen we de nieuwe Apple Watch. En nu is er dus de allereerste wearable van Amazon: de Halo. Die heeft het potentieel om heel wat deining te veroorzaken.
Geen smartwatch
Beginnen bij het begin: eigenlijk is de Halo geen smartwatch. Het is meer een gezondheidstracker, die uw beweging, hartslag, temperatuur enzovoort volgt. U kan er ook mee sporten, maar het is geen sporthorloge. En het is gedreven door AI, maar geen smartwatch.
De Halo heeft namelijk geen scherm, u kan er dus geen routes mee bekijken of uw mails mee checken. Dat is bewust: dat maakt smartwatches nog steeds erg log en dus vervelend om aan te wennen. Dat zorgt er ook meteen voor dat de Halo veel modieuzere opties heeft.
Amazon maakt dus duidelijk de keuze om toch in die wearables-markt te stappen, goed voor 50 miljard dollar elk jaar. En tegelijk ook die o zo belangrijke gezondheidsmarkt erbij trekken, in de Verenigde Staten alleen al ook goed voor 3.000 miljard dollar.
Wat is de Amazon Halo
Maar goed, wat doet hij nu eigenlijk? Het eerste grote hardware-project van Amazon, naast de Echo en de Fire, is dus een armband. Die kan uw emotionele gezondheid volgen door aan stemherkenning te doen. Aan uw toon merkt het AI-gestuurde armbandje of u geagiteerd bent en wanneer, of er conflicten zijn geweest en of u bang bent. Eng, maar goed om te weten.
Daarnaast is de Halo, meer een FitBit dan een Apple Watch overigens, ook een constante compagnon. U draagt hem ook onder de douche en als u slaapt, want hij volgt uw hartslag en uw slaappatroon en uw temperatuur. De batterij gaat – geen scherm heeft enkele voordelen – 7 dagen mee.
In scherp contrast met bijvoorbeeld de Apple Watch, werkt de Halo met een puntensysteem. Zo krijgt u wandelpunten, maar krijgt u voor hardlopen meer punten. Doorslapen, dutjes, op tijd in bed: Amazon hoopt dat deze elementen het leuk maken om dagelijkse doelen te halen. Apple werkt met een te vervolmaken cirkel, maar dat geeft minder concrete Eureka-momenten.
Abonnementsdienst
Waar zit dan de revolutie? Er zijn 4 elementen aan de Halo die u in het oog moet houden.
- Tone: de Halo zal wellicht de eerste zijn in zijn reeks die uw emotionele toestand in de gaten houdt via stem. Als Amazon klanten kan overtuigen dat het de privacy van zijn mensen goed in handen heeft, dan heeft dat potentieel. FitBit doet het overigens op basis van zweetreceptoren.
- 3D-bodyscan: met de bijbehorende app kan u een soort 3D-bodyscan laten maken. Daarmee kan u na verloop van tijd een evolutie opmaken. Amazon raadt aan om de scan 2 tot 3 keer te doen per week. De gegevens worden niet in de cloud bijgehouden.
- Partners: in de Verenigde Staten werkt de Halo samen met onder andere Weight Watchers. Opnieuw, die punten kan u daar ook scoren. Daarnaast kan u er ook eentje krijgen bij verzekeraar John Hancock, die ook de Apple Watch aanbiedt aan klanten. De eerste stap richting een individuele zorgverzekering?
- Abonnementen: Komt ie. U kan de Halo niet apart kopen. Amazon werkt namelijk met een abonnementsformule. Voor de eerste 6 maanden betaalt u nu 69,99 dollar, dat wordt uiteindelijk 99,99 dollar. Daarna betaalt u 3,99 dollar per maand. Daarmee wil Amazon de klant overhalen die bang is dat zijn wearable binnen enkele maanden in de kast eindigt.
Vooral die laatste twee elementen zijn natuurlijk hyperrelevant. De abonnementsstrategie wordt opnieuw vaak toegepast. Auto’s, streamingdiensten, sociale netwerken en software: echt iets in uw bezit hebben, is passé. Dat verdienmodel verplicht techreuzen niet meer om steeds met nieuwere, duurdere hardware te komen, maar creëert een gestage inkomstenstroom.