Shirtreclame FC Barcelona: 60 miljoen per jaar voor de buitenkant, 5 miljoen voor de binnenkant

Wie interesse heeft om zijn merk op de wedstrijdtruitjes van de Catalaanse topclub FC Barcelona te promoten moet daarvoor jaarlijks minimum 60 miljoen euro op tafel leggen. De directie van Barça neemt als uitgangspunt de 47 miljoen Britse pond (66 miljoen euro) die Chevrolet betaalde om Manchester United te sponsoren, al zijn de 60 miljoen enkel voor de officiële tenue, want voor trainingsoutfits zal een andere sponsor worden gezocht.

Ter vergelijking: het volledige jaarbudget van Anderlecht is 40 miljoen euro, dat van Standard Luik en KRC Genk 25 miljoen euro.

De grootste kanshebber voor het nieuwe contract bij FC Barcelona is de huidige sponsor Qatar Airways. Die bood in 2010 ruim 150 miljoen euro voor een zesjarig contract en toonde  begrip voor de plannen van de club om de trainingtruitjes voor te behouden aan een derde sponsor. De Golfstaat heeft ook het recht om het hoogste bod steeds te evenaren.

In 2013 raakte bekend dat semigeleiderfabrikant Intel in totaal 25 miljoen dollar aan FC Barcelona had betaald om 5 jaar lang het bekende ‘Intel Inside’ slogan af te drukken… aan de binnenkant van de spelerstruitjes.

Om alles in perspectief te plaatsen: de totále budgetsom van alle Belgische eersteklassers (261,5 miljoen euro) is niet eens de helft van het totale budget van FC Barcelona (580 miljoen euro).

De beslissing over de buitenkant van de Barçashirts valt in oktober.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.