Fast fashion-keizer Shein verliest een derde van zijn waarde

De marktwaarde van het extreem populaire fashionmerk Shein wordt nog steeds tussen de 65 en 85 miljard dollar geschat.

Waarom is dit belangrijk?

Het Chinese modemerk Shein bewees dat fast fashion nog lang niet dood is en perfectioneerde het afgelopen jaar de aanvoer van goedkope en trendy kledij. Toch verliest het bedrijf, dat ooit waardevoller dan H&M en Zara samen was, langzaam een deel van zijn glans.

Derde meest waardevolle privébedrijf op aarde

  • Het Chinese modemerk heeft op enkele maanden tijd zeker een derde van zijn marktwaarde verloren, bericht The Financial Times op basis van insiders.
  • Shein werd in april nog gewaardeerd op zo’n 100 miljard dollar na een fondsenwerving.
  • Dat zou van het fashionmerk het derde meest waardevolle privébedrijf ter wereld maken, na ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, en Elon Musks SpaceX.
  • Volgens drie insiders zou de waarde van Shein inmiddels teruggezakt zijn tot zo’n 65 tot 85 miljard dollar.

Wat is er gebeurd?

  • Het modemerk kon na zijn oprichting in 2008 in het Chinese Nanjing genieten van een explosieve populariteit bij Chinese kopers, maar ook bij klanten in het Westen en het Midden–Oosten. 
  • Oprichter Chris Xu, die geen achtergrond had in de modewereld, maar in de marketing- en search engine optimization-wereld, kwam namelijk op de proppen met geniale software, die de toeleverketen van zijn producten efficiënt beheert en trends op TikTok in realtime kan spotten.
  • Volgens een bankier in Hongkong zou Shein echter onder druk staan om zijn vermogensconcentratie te verlagen, om niet in het vizier van de Chinese autoriteiten te komen.
  • Shein werd nochtans lange tijd gezien door beleggers als een firma die quasi immuun zou zijn aan de regelgevende druk die Peking graag zet op snel uitdijende Chinese bedrijven.

(wb)

Meer