Huidig voorzitter Sammy Mahdi heeft dan toch een tegenstander bij de voorzittersverkiezing van cd&v. Het gaat om Maarten Forceville, momenteel schepen in het Vlaams-Brabantse Herent. Hij wil de kloof tussen de partijtop en de lokale besturen en afdelingen verkleinen.
Key Takeaways
- Maarten Forceville is de enige uitdager van huidig voorzitter Sammy Mahdi bij de voorzittersverkiezingen van cd&v.
- Schepen uit Herent Forceville wil cd&v beter in de markt zetten en de kloof met de basis dichten.
- Leden van de partij kunnen tussen 1 en 15 mei stemmen.
Tijdens de voorzittersverkiezing van 2019 moest Sammy Mahdi nog nipt de duimen leggen tegen Joachim Coens. Drie jaar later had die, na aanhoudende slechte peilingen, echter al de handdoek in de ring gegooid. Deze keer was er voor Mahdi geen tegenkandidaat, waardoor hij 97 procent van de stemmen behaalde.
Maarten Forceville
Ondertussen zijn we alweer drie jaar verder en dus zijn er opnieuw voorzittersverkiezingen. Sammy Mahdi is daarbij opnieuw kandidaat, maar deze keer heeft hij wel een uitdager. Het gaat om Maarten Forceville, schepen van Communicatie, Kinderopvang en Lokale Economie in Herent (Vlaams-Brabant).
Forceville heeft een marketingachtergrond en dat blijkt ook uit zijn plannen. Zo wil hij de cd&v hervormen tot Team Vlaanderen, waarbij ook niet-leden welkom zijn. “We moeten een ledenbasis creëren met leden en onafhankelijken, zoals lokaal al gebeurt, en dit nationaal uitbreiden”, zegt hij bij VRT NWS. “Ik vind dat je je als partij duidelijk moet profileren en positioneren. En dat ontbrak de partij de laatste jaren.”
Kandidaat van de basis
Maarten Forceville voer campagne als kandidaat van de basis. “Ik heb zo mijn eigen ideeën en ik voel dat er nood is aan een tegenkandidaat, vooral om de kloof tussen de partijtop en de lokale afdelingen en besturen te verkleinen. Dat is ook één van mijn speerpunten.”
“Bij cd&v betalen 35.000 leden elk jaar 15 euro, en wat krijgen zij in ruil? Stemrecht op de congressen en af en toe een tijdschrift. Waarom bijvoorbeeld geen kortingsbonnen bieden? Met zo’n grote groep consumenten krijg je dat zeker georganiseerd”, vult hij aan in Het Nieuwsblad.
De marketeer Maarten Forceville, die een eigen reclamebureau heeft, is geen onbekende van Sammy Mahdi. Zo hielp hij hem in 2017 bij zijn campagne voor het voorzitterschap van de jongerenafdeling. Daarnaast is hij de bedenker van de Tsjeef-kledinglijn van enkele jaren geleden. Ondertussen is het contact tussen beiden wel verwaterd.
Weinig kans
Forceville heeft naar eigen zeggen wel degelijk de ambitie om echt voorzitter te worden, al lijkt dat heel onwaarschijnlijk. Toch is hij ook realistisch over zijn kansen. “Voor mij is de campagne geslaagd wanneer ik de partijtop een aantal inzichten kan geven”, klinkt het.
Het belooft dus vooral een populariteitsmeter te worden voor zittend voorzitter Sammy Mahdi. Vanaf donderdag 1 mei kunnen leden van de cd&v hun stemmen uitbrengen. Op 15 mei loopt de eerste stemronde af. Een eventuele tweede ronde – hoewel zeer onwaarschijnlijk – loopt tot 30 mei.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!