Ryanair gaat de komende maanden op 40 procent van de capaciteit van vorig jaar vliegen. Eerder mikte de Ierse luchtvaartmaatschappij nog op 60 procent, maar de tweede coronagolf gooit roet in het eten.
Ryanair geeft de vluchtbeperkingen die verscheidene Europese overheden ingevoerd hebben als hoofdreden aan. ‘Luchtverkeer van of naar grote delen van Centraal-Europa, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Oostenrijk, België en Portugal is zwaar beperkt.’
Ryanairs boekingen verzwakten al lichtjes voor de maand oktober en krijgen een flinke klap voor november en december. Omdat de luchtvaartmaatschappij alleen wil vliegen met een passagiersbezetting van minstens 70 procent, wordt er geschrapt in het aantal vluchten. Bij een bezetting van 70 procent voor een vlucht zegt Ryanair nog net uit de kosten te raken of cashverlies grotendeels te vermijden.
Cork, Shannon en Toulouse dicht
Ryanair behoudt 65 procent van het winternetwerk, maar met lagere frequenties. Dat leidt tot een capaciteit van 40 procent tegenover vorig jaar, een percentage het bedrijf recentelijk al op hintte. Maar eerder gaf de maatschappij op 60 procent te mikken. Een op de drie geplande wintervluchten worden dus weer geschrapt.
De basissen in Cork, Shannon en Toulouse gaan dicht voor het winterseizoen. Andere basissen, waaronder Zaventem en Charleroi, zullen het moeten stellen met minder vluchten.
‘Meer ontslagen’
Volgens Michael O’Leary, de topman van Ryanair Group, is bijkomend banenverlies onvermijdelijk. ‘Gezien de omvang van deze inkrimping is het onvermijdelijk dat we deze winter meer onbetaald verlof en ‘job sharing’ zullen doorvoeren op die basissen waar we daar sociale afspraken over hebben, maar dit is een beter resultaat op korte termijn dan massaal banenverlies.’
Hij zet meteen ook druk op sommige lokale sociale onderhandelingen. ‘Helaas zullen er meer ontslagen vallen bij het cabinepersoneel op de basissen waar we nog steeds geen overeenstemming hebben bereikt over werktijd en loonsverlagingen.’
O’Lealy haalt ook uit naar de overheden en spreekt van ‘mismanagement van het vliegverkeer in de EU’ door de overheden.