Key takeaways
- Tankers met Russische ruwe olie krijgen te maken met langere reizen omdat kopers schepen mijden die onder Amerikaanse sancties vallen.
- Dagelijkse chartertarieven voor niet onder sancties vallende tankers stijgen, verdubbelen of verdrievoudigen in een maand.
- Slechts vijf van de negentien tankers die vanaf het eiland Sakhalin geladen werden, hebben met succes hun eindbestemming bereikt sinds de Amerikaanse sancties werden opgelegd.
De Amerikaanse sancties tegen de Russische oliehandel veroorzaken aanzienlijke verstoringen op de wereldwijde energiemarkt. Veel tankers met Russische ruwe olie, vooral van het eiland Sachalin, krijgen te maken met langere reizen omdat kopers, waaronder grote importeurs zoals India, schepen mijden die onder de Amerikaanse sancties vallen. Deze terughoudendheid is het gevolg van de recente sancties van de regering Biden, die gericht waren tegen talrijke schepen die betrokken waren bij het vervoer van het Russische ESPO-mengsel van Kozmino naar de onafhankelijke Chinese raffinaderijen.
De sancties hebben ook een impact gehad op tankers die actief zijn in het Noordpoolgebied en het Verre Oosten van de Stille Oceaan, wat geleid heeft tot een tekort aan beschikbare schepen die niet onder de sancties vallen. Bijgevolg zijn de dagelijkse bevrachtingstarieven voor deze schepen de afgelopen maand sterk gestegen, verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Als reactie hierop lijkt Rusland voorrang te geven aan leveringen aan China, waarbij het zijn tankervloot aanpast om de route Rusland-China te bedienen en minder vracht omleidt naar India.
Invloed op leveringstermijnen
Een analyse van de gegevens laat een schril contrast zien in de leveringstermijnen. Sinds de Amerikaanse sancties werden opgelegd, hebben slechts vijf van de negentien tankers die vanaf het eiland Sakhalin werden geladen, met succes hun eindbestemming bereikt. Dit in vergelijking met eerdere levertijden van ongeveer een week voor vergelijkbare ladingen. Sommige tankers brengen nu bijna twee maanden door op zee als gevolg van deze logistieke uitdagingen.
Regionale gevolgen en aanpassingen in de bevoorradingsketen
De impact van de sancties strekt zich ook uit tot de leveringen van Ruslands Arctische projecten. India, dat wil voorkomen dat het betrokken raakt bij schepen die onder sancties vallen, heeft zijn aankopen uit deze regio’s vertraagd. Ondertussen werken China en India actief aan het herstructureren van hun bevoorradingsketens, door gebruik te maken van tankers, handelaars en verzekeraars die niet onder de Amerikaanse regelgeving vallen.
Ondanks de verstoringen suggereren recente rapporten dat China’s gesanctioneerde olie-import zich begint te herstellen nu deze aanpassingen aan de toeleveringsketen effect beginnen te krijgen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

