Russische marine in Zwarte Zee verkeert in opperste staat van paraatheid

Met alles wat er momenteel gaande is aan de landsgrenzen tussen Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne, zou men nog vergeten dat legers ook op en in het water aanwezig zijn. De Russische marine is daar geen uitzondering op. Meer zelfs: de Zwarte Zeevloot lijkt klaar te staan voor eender welk gevecht dat zich aanbiedt.

De laatste weken zagen marinewatchers het ene na het andere Russische schip de tocht maken door de Straat van Gibraltar en de Dardanellen, waarna de schepen de Zwarte Zee binnenvoeren. Opvallend was vooral dat Rusland ook schepen die normaal bij de Baltische en Noordelijke Vloot horen, naar de Zwarte Zee stuurde.

Steeds meer schepen naar Middellandse en Zwarte Zee

Zo passeerden eind januari zes Ropucha-schepen onze kustlijn, nadat ze enkele dagen voordien in de Russische havenstad Kaliningrad vertrokken. De schepen, die kunnen worden ingezet om troepen of tanks aan land te brengen, voeren in twee aparte konvooien richting de Middellandse Zee. Lang was het nog onduidelijk wat de precieze bestemming was van de schepen, maar satellietdata toont dat ze momenteel voor anker liggen in de Zee van Azov, een aparte baai in de Zwarte Zee.

Dan was er ook nog de kruiser Admiral Ustinov, een van de grootste schepen die het Russische leger momenteel in dienst heeft. Dat schip maakte deel uit van de Russische militaire oefeningen voor de kust van Ierland begin deze maand, en voer daarna door richting de Middellandse Zee. Volgens de laatst bekende gegevens vaart het schip momenteel rond in de Middellandse Zee, maar kan het al snel de oversteek maken naar de Zwarte Zee.

Daar zou het een gigantische marinemacht vervoegen, met onder meer de Moskva, een zusterschip van de Admiral Ustinov uit dezelfde klasse, 5 fregatten, 17 kleinere fregatten, 10 mijnenjagers en 7 onderzeeërs.

Via Odessa of Mariupol?

De schepen liggen niet zomaar voor anker in een of andere militaire haven. Enkele kleinere fregatten en landingsschepen varen rond in de Zee van Azov, vlak bij de stad Mariupol, die momenteel nog in handen van Oekraïne is. Het is tevens een van de weinige Oekraïense havens, maar door de Russische annexatie van de Krim wordt de haven zo goed als afgesloten.

Mariupol (rechts bovenaan) is sinds de Russische annexatie van de Krim (schiereiland hier centraal in beeld) bijna helemaal afgesloten
(Bron: Yandex maps)

Ondanks de aanwezigheid in de Zee van Azov, lijkt het onwaarschijnlijk dat een mogelijk invasie hier gebeurt. Daarvoor is er simpelweg een te kleine zeemacht aanwezig, en de grotere schepen kunnen moeilijker manoeuvreren in de relatief ondiepe baai. Zeker de onderzeeërs zouden in de baai amper inzetbaar zijn.

De grotere schepen, onder meer de 186 meter lange Moskva, liggen momenteel in de Zwarte Zee, relatief dicht bij Oekraïnes belangrijkste havenstad Odessa. De kans dat een invasie langs hier verloopt is al iets aannemelijker, maar Rusland heeft nog steeds te weinig landingsschepen in de Zwarte Zee om hier alles op in te zetten.

De kans is groter dat, als het tot een volledige invasie van Oekraïne komt, de landingsschepen als onderdeel van een grotere strategie zullen dienen. De schepen kunnen namelijk meer dan soldaten aan land zetten: ook tanks of bevoorrading kunnen meevaren op de landingsschepen.

Belangrijk maar vaak vergeten

Toch is de aanwezigheid van al die oorlogsschepen niet meteen een indicatie voor een inval. Op dat vlak baren de ondersteuningsschepen meer zorgen. Die worden namelijk enkele gemobiliseerd als een oorlog nakend is, omdat ze handenvol geld kosten om te laten ronddobberen. Op 17 februari konden twee reparatieschepen bezichtigd worden, een langs elke kant van de Krim. Die worden gebruikt om averij aan schepen, opgelopen tijdens gevechten, te repareren, en worden normaal nooit ingezet voor oefeningen.

(jvdh)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20