Rusland zet hulpagentschap in om invloed in buurlanden uit te breiden


Key takeaways

  • Rusland wil via het hulpagentschap Rossotrudnichestvo zijn soft power-initiatieven uitbreiden, maar heeft te kampen met financieringsbeperkingen.
  • Het agentschap heeft te maken met hoge administratieve kosten in vergelijking met internationale best practices.
  • De reputatie van Rossotrudnichestvo lijdt onder beschuldigingen van spionage en geheime operaties.

De directeur van Rossotrudnichestvo, de internationale hulporganisatie van Rusland, heeft ambitieuze plannen om het ontwikkelingsvacuüm op te vullen dat is ontstaan na de ontmanteling van USAID. Het agentschap staat echter voor grote uitdagingen op het gebied van financiering en publieke perceptie.

Yevgeny Primakov, directeur van Rossotrudnichestvo, gelooft dat investeringen in soft power cruciaal zijn voor de nationale veiligheid, zelfs nu Rusland financieel onder druk staat door de aanhoudende oorlog. Hij stelt dat het noodzakelijk is om de culturele en economische invloed van Rusland in de voormalige Sovjetrepublieken te behouden.

Uitdagingen voor de toekomst

Primakov wil Rossotrudnichestvo hervormen naar het model van USAID. Zelfs het bereiken van het financieringsniveau van kleinere landen zoals Finland zou al een belangrijke stap zijn. Momenteel werkt Rossotrudnichestvo met een budget van 77 miljoen dollar (65 miljoen euro), wat aanzienlijk minder is dan de middelen van USAID. Primakov roept op tot een forse verhoging van het budget, tot 1,5 miljard dollar (1,2 miljard euro), maar het is niet zeker of de Russische regering een dergelijke financiering zal goedkeuren.

Daarnaast zijn er zorgen over de effectiviteit van Rossotrudnichestvo bij het gebruik van zijn huidige budget. Slechts 25 procent van de middelen van het agentschap wordt aan concrete projecten toegewezen. De overige 75 procent wordt opgeslorpt door administratieve kosten. Deze situatie staat in schril contrast met die van Amerikaanse non-profitorganisaties, waar men streeft naar minder dan 25 procent administratieve uitgaven.

Reputatieproblemen

Rossotrudnichestvo heeft ook een reputatieprobleem. Het wordt vaak gezien als een dekmantel voor het verzamelen van inlichtingen en geheime operaties. Analyses brachten aan het licht dat sommige Huizen van Rusland (culturele centra die in het buitenland worden gebruikt om Russische taal en cultuur te promoten) werden ingezet voor propaganda, spionage en zelfs het ronselen van huurlingen voor de oorlog in Oekraïne. Primakov ontkent die aantijgingen. Toch blijven ze het imago van het agentschap schaden.

Primakov wijt de spanningen tussen Rusland en de voormalige Sovjetrepublieken aan “grandioze krachten” en lokale elites die de Russische invloed willen terugdringen. Hij benadrukt dat Rossotrudnichestvo de prioriteiten van het Russische buitenlandse beleid volgt. Een onafhankelijk mandaat voor een door de overheid gefinancierde organisatie noemt hij onrealistisch. Dit standpunt weerspiegelt een mogelijk imperiale mentaliteit, die de inspanningen van het agentschap om positieve relaties op te bouwen in de doelregio’s zou kunnen belemmeren.

Ondanks deze uitdagingen ziet Primakov het behoud van de Russische invloed binnen het Gemenebest van Onafhankelijke Staten als topprioriteit. Volgens hem is het essentieel dat Rusland zijn aanwezigheid en invloed in de buurlanden blijft behouden.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.