Rusland stuurt gewone olietankers het zee-ijs in

Rusland stuurt gewone olietankers via een Arctische zeeroute richting Azië. Deze schepen zijn daar, in tegenstelling tot ijsbrekers, niet voor gemaakt. Milieuorganisaties vrezen dan ook voor een serieuze natuurramp.

Waarom is dit belangrijk?

In het Westen vind Rusland geen klanten meer voor olie die via schepen wordt vervoerd. In Azië echter wel; alleen, de olie moet daar ook geraken. Een groot deel van Ruslands olie-expert gaat via de havens in het noorden, waaronder Moermansk. Door de opwarming van de aarde hindert het ijs de schepen niet langer op hun route richting Noorwegen en Europa. Om naar Azië te varen, dienen ze wel door het ijs te breken.

In het nieuws: Twee Russische olietankers vertrekken op hun 5000 kilometer lange reis naar Azië.

  • Om naar Azië te varen (waarbij China de meest voorkomende bestemming is) vertrekken Russische schepen doorgaans in Primorsk, vlakbij Sint-Petersburg. Via de straat van Gibraltar, de Middellandse Zee, het Suezkanaal en de Indische Oceaan varen ze richting hun eindbestemming. Die route duurt zo'n 45 dagen.
  • Occasioneel wordt gekozen voor de noordelijke route. Die gaat vanuit Moermansk over
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer