Rusland en China versterken samenwerking: Economische schade door sancties leidt tot strategische verschuiving


Key takeaways

  • Rusland heeft te kampen met economische problemen door sancties van westerse landen.
  • De handel tussen Rusland en China is aanzienlijk toegenomen.
  • Rusland investeert in infrastructuur om de groei van de handel met Azië te ondersteunen.

De inval van Rusland in Oekraïne heeft aanzienlijke economische gevolgen gehad voor Moskou. Die situatie heeft geleid tot een strategische verschuiving naar Azië, en China in het bijzonder. Geconfronteerd met strenge sancties van Westerse landen, werd Rusland ontzegd van cruciale import en toegang tot Europese markten. Dat schrijft BFMTV.

Economische schade

Dit isolement heeft geleid tot een aanzienlijk verlies aan inkomsten voor Rusland, geschat op 91,2 miljard euro. Daarnaast hebben de bevriezing van de tegoeden van de Russische centrale bank (210 miljard euro) en de uitsluiting van het SWIFT-systeem internationale transacties ernstig belemmerd.

Om deze verliezen te compenseren heeft Rusland zijn economische banden met China versterkt. De handel tussen de twee landen is sinds 2018 met 126 procent gestegen tot 244 miljard dollar (207 miljard euro) in 2024.

Infrastructuur ontwikkelen om de handel te verbeteren

Deze groei vereist een robuuste infrastructuur om de verplaatsing van goederen te vereenvoudigen. Hoewel het Russische spoorwegnet een essentiële logistieke verbinding vormt, zorgt de ongelijke ontwikkeling ervan voor uitdagingen. Dat geldt vooral voor de dunbevolkte regio’s in het Verre Oosten.

Om dit te verhelpen is Moskou van plan om 2000 kilometer nieuw spoor aan te leggen tussen Urumqi in Xinjiang en de Arctische havenstad Sabetta. Deze ambitieuze projecten zijn bedoeld om het binnenlandse verkeer te optimaliseren en nieuwe handelsroutes te openen.

Maritieme uitbreiding

Rusland investeert ook zwaar in zijn maritieme infrastructuur. Rusland heeft het grootste landoppervlak ter wereld en beschikt over een uitgebreid netwerk van rivieren, waaronder de Wolga. Die rivier vormt de ruggengraat van het “vijf zeeën”-systeem en vervoert jaarlijks miljoenen passagiers en tonnen goederen door heel Europees Rusland.

Om van dit voordeel te profiteren, richt Moskou zich op andere waterwegen, zoals de Ob en de Irtysh. Het doel is om multimodale vervoersknooppunten te creëren in steden als Novosibirsk en Omsk.

Arctische mogelijkheden

Deze initiatieven omzeilen niet alleen westerse sancties, maar breiden ook de Russische invloed in strategisch belangrijke Arctische gebieden uit. Door het smelten van de ijskappen ontstaan nieuwe scheepvaartroutes. Ook komt er mogelijk toegang tot onaangeboorde hulpbronnen, die geschat worden op 160 miljard vaten olie. (em)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.