Rusland herneemt in december de productie van zijn historische automerk Moskvich. Daarvoor zal gebruik gemaakt worden van een fabriek die tot begin dit jaar in handen was van de Franse autobouwer Renault. Dat heeft Sergei Sobyanin, burgemeester van Moskou, aangekondigd.
De productie zou volgens een aantal bronnen gebaseerd zijn op een model van de Chinese fabrikant JAC Motors, maar daarover werden geen officiële verklaringen afgelegd. Het merk Moskvich werd door de heersers van de voormalige Sovjet-Unie in 1930 opgericht. Twintig jaar geleden werd de productie van Moskvich stilgelegd.
Sancties
Renault had in Rusland een samenwerking met de lokale groep Avtovaz, het bedrijf dat ook het befaamde merk Lada bouwt. Na de inval van Rusland in Oekraïne begin dit jaar besliste Renault echter die samenwerking stop te zetten.
De Russische activiteiten van het samenwerkingsverband werden immers geconfronteerd met leveringsproblemen, veroorzaakt door de internationale sancties die wegens de inval in Oekraïne aan Rusland waren opgelegd.
De Franse groep verkocht zijn meerderheidsbelang in de fabriek in Moskou voor een symbolisch bedrag van 1 roebel aan de Russische staat. Renault nam daar wel een optie om het belang binnen een periode van zes jaar terug te kopen. De Russische staat heeft inmiddels ook de activiteiten van Nissan, de partner van Renault, in Rusland voor een bedrag van 1 roebel overgenomen.
Sergei Sobyanin kondigde aan dat de fabriek, gelegen in de oostelijke wijken van Moskou, voor de productie van auto’s voor de binnenlandse markt zal worden gebruikt. Sobyanin had in mei al aangekondigd inspanningen te doen om op de verlaten site nieuwe activiteiten op te starten.
Met dat initiatief wou de burgemeester van Moskou naar eigen zeggen een aantal arbeidsplaatsen die door het vertrek van Renault verloren waren gegaan, terugwinnen. Tot nu toe kon echter nog geen nieuwe activiteit worden gemeld.
50.000 wagens per jaar
“De autoproductie heeft dit jaar een zware periode doorgemaakt, maar ik hoop dat de fabriek van Moskvich met de hulp van het Russische ministerie van Industrie en Handel in december kan worden opgestart”, merkte Sobyanin tegenover het Russische persbureau Interfax op.
Volgens de bronnen zou Moskvich erop rekenen dit jaar nog zeshonderd wagens, met inbegrip van tweehonderd elektrische exemplaren, te kunnen bouwen. Voor volgend jaar zou op een productie van ongeveer 50.000 exemplaren worden gerekend.
Het stadsbestuur van Moskou maakte nog bekend in augustus met Kamaz, de grootste vrachtwagenbouwer van Rusland, een overeenkomst te hebben gesloten om in de fabriek van Moskvich een bedrag van 5 miljard roebel te investeren.
(evb)