Geen airbags of ABS-sensoren: Rusland hanteert normen uit 1988 bij productie nieuwe wagens

De Europese economische sancties tegen Rusland wegen zwaar op de industrie aldaar. Er is onder meer een tekort aan allerhande technologische onderdelen, waardoor de autoproducenten in de problemen komen.

Om de autosector ter hulp te schieten, heeft de Russische regering een ad hoc-oplossing voor dit probleem gevonden: de normen voor de productie van voertuigen in het land verlichten, zowel wat de veiligheid- als de verontreinigingsniveaus betreft. In een op 12 mei afgekondigd decreet heeft de regering een lijst van verlaagde normen vastgesteld voor de certificering van nieuwe voertuigen die in het land worden geproduceerd, meldt BFM Business. De nationale fabrikanten mogen nu geen voertuigen meer uitrusten met ABS-sensoren of airbags, of zelfs met gordelspanners.

Milieunormen uit 1988

Terzelfder tijd heeft de Russische regering de milieunormen voor motorvoertuigen aanzienlijk verlaagd. Volgens de Russische krant Kommersant komt dit besluit neer op een terugkeer naar de verplichtingen uit 1988. Verwacht wordt dat het decreet tot 1 februari 2023 van kracht zal blijven.

Dit besluit zal zeker nadelige gevolgen hebben, zowel voor CO2-uitstoot als voor het aantal verkeersdoden in het land, maar het is vooral symptomatisch voor een belaagde economie die de autoriteiten met alle middelen trachten te ondersteunen.

Door de westerse sancties is het voor de Russische bedrijven heel moeilijk om technologische onderdelen, zoals chips, te bemachtigen. Daar komt nog eens bij dat heel wat westerse bedrijven de banden met het land hebben doorgeknipt. Zo heeft de Franse autoproducent Renault zich onlangs volledig teruggetrokken uit Rusland.

Comeback wagens uit de Sovjet-Unie

Na het nieuws over het vertrek van Renault, heeft de burgemeester van Moskou, Sergej Sobjanin, in zijn blog aangekondigd dat hij de fabriek wil nationaliseren om de “lange en roemrijke geschiedenis” ervan te bestendigen. Dat meldt de Courrier international. Hij streeft ernaar om de Moskvitch, een auto die sinds 2001 niet meer geproduceerd wordt, nieuw leven in te blazen. Dat merkt was enorm populair tijdens het tijdperk van de Sovjet-Unie, en meer bepaald tijdens het relatief welvarende jaren 1960 tot 1980.

(fjc)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20