Rolls-Royce wil nog dit decennium een elektrisch model lanceren

De Britse autofabrikant Rolls-Royce zal nog dit decennium zijn eerste volledig elektrische model op de markt brengen. Dat heeft Torsten Müller-Ötvös, topman van Rolls-Royce, in een interview met Automotive News Europe gezegd.

Müller-Ötvös benadrukte daarbij dat het merk focust op modellen met een volledig elektrische aandrijving. De lancering van een plugin-hybride wordt volgens de topman daarentegen niet overwogen.

Comfort en prestaties

Het is volgens Müller-Ötvös ook voor Rolls-Royce zinvol om elektrische wagens te ontwikkelen. ‘De klanten van Rolls-Royce waarderen een elektrische aandrijving, die immers perfect bij het merk past,’ betoogt hij. ‘De technologie veroorzaakt weinig geluid, maar levert sterke prestaties.’ Dat gegeven is volgens Müller-Ötvös een reden om rechtstreeks van een verbrandingsmotor naar een elektrische aandrijving over te stappen.

Rolls-Royce, onderdeel van de Duitse BMW Group, wijst erop dat de ontwikkeling van de elektrische motor nodig zal zijn om zich ook in de toekomst in de stad te kunnen blijven verplaatsen.

‘Steeds meer stadscentra beslissen om de verbrandingsmotor te verbannen,’ aldus het Britse automerk. ‘Minstens twintig grote metropolen wereldwijd hebben gezegd van plan te zijn om tegen het einde van dit decennium voertuigen op diesel of benzine uit hun stadscentra te weren.’ 

De Britse autobouwer is inmiddels gestart met de ontwikkeling van het eerste elektrische model. ‘Een elektrisch model zou de Wraith-coupé en de Dawn-cabriolet kunnen vervangen,’ hadden woordvoerders van Rolls-Royce eerder al laten doorschemeren. ‘Die types naderen immers het einde van hun levenscyclus.’ Het bedrijf heeft hierover weliswaar nog geen officiële informatie verspreid.

Robotarm

‘Bij ons cliënteel leeft momenteel geen grote vraag naar een luxewagen op batterijen,’ geven de woordvoerders van Rolls-Royce toe. ‘Het zou echter door de wetgeving gedwongen kunnen worden om over te schakelen.’

‘We moeten klaar zijn om onze klanten een elektrische auto aan te bieden wanneer blijkt dat ze wettelijk geen mogelijkheid meer hebben om in de stad van een wagen met een verbrandingsmotor gebruik te maken.’

Rolls-Royce toonde negen jaar geleden op de Autoshow van Genève met de 102EX al een elektrische versie van het Phantom-model. ‘De ontwikkeling van dat model is echter stilgevallen, onder meer door de beperkingen van de technologie,’ voeren de woordvoerders nog aan.

‘De klanten van Rolls-Royce zijn niet happig om laadkabels uit hun kofferbak te tillen en de auto op laadpalen aan te sluiten. Dat past niet bij het ultraluxe imago van het merk. Om die reden maakte de 102EX gebruik van draadloos inductief opladen.’

‘Rolls-Royce is sindsdien over die technologie echter minder enthousiast geworden,’ aldus Autonews. ‘Er zijn immers problemen met efficiëntie, maar daarnaast moet ook met potentieel gevaar rekening worden gehouden. Om die reden zegt de Britse autoconstructeur met een partner een samenwerking te zijn gestart voor de ontwikkeling van een robotarm die het voertuig automatisch zou kunnen opladen.’

Meer