Key takeaways
- Traditionele methoden die vóór de COVID-19 pandemie werden gebruikt, zijn niet langer effectief in het aanpakken van afwezigheid van leerlingen.
- Een proefproject met robots in het Verenigd Koninkrijk op afstand leidde tot 21 procent meer aanwezigheid en 42 procent meer uren actief leren.
- Een gepersonaliseerde aanpak is cruciaal bij de aanpak van schoolverzuim, waarbij wordt overgestapt van strafmaatregelen naar het creëren van een ondersteunende omgeving.
Een nieuw rapport, via Sky News, suggereert dat robots die op afstand aanwezig zijn een mogelijke oplossing zouden kunnen zijn om het dalende schoolverzuim aan te pakken. Het rapport, gepubliceerd door de denktank Centre for Young Lives en het initiatief Kind van het Noorden, geeft aan dat traditionele methoden die vóór de COVID-19 pandemie werden gebruikt, niet meer zo effectief zijn in het aanpakken van schoolverzuim.
Succes proefproject
Het rapport belicht een proefproject in Wirral, Merseyside, waar robots met telepresence werden geïmplementeerd om de betrokkenheid en aanwezigheid van leerlingen te verbeteren. Deze robots, AV1’s genaamd, worden geproduceerd door No Isolation en stellen afwezige kinderen in staat om op afstand deel te nemen aan live lessen vanuit een veilige ruimte. Dit kan in de school zelf zijn of zelfs thuis.
Gepersonaliseerde aanpak
Uit de eerste gegevens van dit proefproject bleek dat het gebruik van deze robots leidde tot een aanzienlijke toename van zowel de aanwezigheid als de betrokkenheid bij het leren. Het aanwezigheidspercentage steeg met maar liefst 21 procent en leerlingen besteedden 42 procent meer uren aan actieve deelname aan hun lessen.
In het rapport wordt benadrukt dat een gepersonaliseerde aanpak van schoolverzuim cruciaal is en dat we moeten afstappen van het one-size-fits-all model dat in het verleden vaak werd gebruikt. Anne Longfield, voormalig kindercommissaris voor Engeland en uitvoerend voorzitter van het Centre for Young Lives, stelt dat strafmaatregelen, zoals boetes voor ouders, niet effectief zijn in het terugdringen van ernstig verzuim.
Een ondersteunende omgeving creëren
Zij gelooft dat het creëren van een meer inclusieve schoolomgeving essentieel is om dit probleem frontaal aan te pakken. Deze aanpak kan bestaan uit het implementeren van alternatieve strategieën zoals telepresence robots, die een veilige en comfortabele leeromgeving bieden voor leerlingen die anders moeite zouden hebben om regelmatig naar school te gaan.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!