Rijstprijzen in Japan dalen voor het eerst sinds lange tijd


Key takeaways

  • Rijstprijzen zijn voor het eerst sinds begin maart onder de 4.000 yen (23,60 euro) per 5 kilogram gedaald.
  • Uit gegevens van de Japanse overheid blijkt dat de rijstprijzen in mei met maar liefst 101,7 procent zijn gestegen.
  • Kwaliteitszorgen blijven bestaan omdat consumenten opgeslagen rijst als ouder en minder smakelijk zien.

Uit gegevens van het Japanse ministerie van Landbouw blijkt dat de rijstprijzen zijn gedaald: een zak van vijf kilo kostte in de week die eindigde op 15 juni gemiddeld 3.920 yen (23,18 euro).

Het is de eerste keer sinds begin maart dat de prijzen onder de 4.000 yen (23,60 euro) zijn gedaald. Premier Shigeru Ishiba had eerder beloofd om de prijzen te verlagen, waarbij hij mikte op een prijs van rond de 3.000 yen (17,74 euro). Ishiba heeft persoonlijke verantwoordelijkheid genomen voor het probleem, omdat hij inzag dat het publiek zich zorgen maakt over de betaalbaarheid van dit basisvoedsel.

Japanse rijstcrisis

De rijstcrisis in Japan is veroorzaakt door een samenloop van factoren, waaronder slechte oogsten in 2023 en een toegenomen vraag van toeristen. Dat heeft tot lege schappen geleid en de ongerustheid onder consumenten aangewakkerd.

Uit recente overheidsgegevens blijkt dat de rijstprijzen in mei met maar liefst 101,7 procent zijn gestegen, de grootste stijging in meer dan een halve eeuw. Hoewel de situatie lijkt te verbeteren, met het vrijgeven van overheidsreserves en rijstimport uit landen zoals de VS en Zuid-Korea, verloopt het herstel traag.

Sommige supermarkten in Tokio hebben nog steeds lege rijstschappen, hoewel dit voornamelijk kleine winkels zijn. De grote ketens lijken voldoende voorraden te hebben.

Kwaliteitsproblemen

De late daling van de rijstprijzen na de tussenkomst van de overheid suggereert dat vraag en aanbod misschien niet de enige factoren zijn die een rol spelen. Er is ook bezorgdheid van de consument over de kwaliteit van de vrijgegeven voorraden. Zo denken heel wat consumenten dat hen oude voorraden wordt verkocht. Dat draagt bij aan de terughoudendheid om te kopen, zelfs tegen verlaagde prijzen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.