‘Restaurantsluitingen maken weg vrij voor spookkeukens’

Tegen eind dit decennium zouden zogenaamde spookkeukens, locaties die uitsluitend maaltijden voor leveringen aan huis bereiden, wereldwijd een omzet van nagenoeg 1.000 miljard dollar kunnen genereren. Dat blijkt uit een rapport van Euromonitor. De onderzoekers merken daarbij op dat de sector in alle divisies van de restaurantindustrie aan marktaandeel kan winnen.

‘Consumenten voelen zich met bestelmaaltijden steeds meer comfortabeler,’ benadrukt Michael Schaefer, analist voeding en drank bij Euromonitor. ‘De massale sluitingen van restaurants door de coronapandemie zal in de sector bovendien voor een grondige herschikking zorgen.’

‘Het verdwijnen van een groot aantal restaurants zal echter ook een weerslag hebben op de immobiliënsector. Eigenaars van het vastgoed zullen al het mogelijke doen om de rendabiliteit van hun panden op peil te houden. Daarbij vinden ze wellicht partners in operatoren die deze ruimtes met goedkopere menuconcepten willen vullen.’

Kosten

‘Spookkeukens kunnen aan veel lagere kosten werken dan het traditionele restaurant,’ verduidelijkt Schaefer. ‘Er moet minder in de aankleding van het pand worden geïnvesteerd. Bovendien moet ook minder personeel in dienst worden genomen. Op die manier kunnen de exploitanten gemakkelijker rendabele marges uitbouwen.’

Euromonitor wijst er daarbij op dat 60 procent van de prijs van een latte bij Starbucks de kosten van de huur en het personeel moeten betalen. Schaefer merkt op dat inmiddels 52 procent van het publiek zich comfortabel voelt met het bestellen van maaltijden bij producenten die louter voor thuisconsumptie werken.

Met meer dan 7.500 adressen heeft China momenteel het grootste aantal spookkeukens ter wereld, gevolgd door India (3.500) en de Verenigde Staten (1.500).

‘De voorbije periode werd de restaurantwereld gekenmerkt door de intrede van externe leverdiensten,’ voert Schaefer aan. ‘Restaurants wensten in toenemende mate toegang tot de thuisconsumptie te krijgen, maar beschikten meestal niet over de capaciteit om zelf voor deze services in te staan. De volgende periode zal echter gekenmerkt worden door de verdere doorbraak van de spookkeukens.’

‘Verwacht mag worden dan ook de grotere ketens een groeiende interesse zullen laten blijken. Toch zal wellicht een aanzienlijke ruimte open blijvn voor onafhankelijke en kleinschalige operatoren.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.