Restaurants Ikea hebben voedselverspilling gehalveerd

De restaurants van de Zweedse meubelketen Ikea hebben hun voedselafval de voorbije vijf jaar met 54 procent verminderd. Daarmee realiseert de keten een belangrijke kostenbesparing, terwijl het bedrijf tevens zijn economische voetafdruk vermindert. Dat heeft het Zweedse concern gemeld.

Ikea is de grootste meubelgroep van de wereld, maar herbergt binnen de muren van zijn vestigingen ook een van de grootste restaurantketens. Uit cijfers van de Food & Agriculture Organization (FAO) blijkt dat voedselafval in de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen een aandeel tussen 8 procent en 10 procent heeft.

Artificiële intelligentie

De Ingka Group, die de meeste winkels van Ikea in bezit heeft, kondigde vijf jaar geleden aan het voedselafval van zijn restaurants te willen halveren. Het concern maakte bekend daarbij ook beroep te zullen doen op artificiële intelligentie, die de productie in de keukens beter op de reële vraag bij de bezoekers zou moeten helpen aanpassen.

“Op dat ogenblik genereerde elk restaurant van de keten ongeveer 150 kilogram voedselafval per dag”, maakte de Zweedse keten bekend. “Dit betekende dat de keten een jaarlijkse afvalberg van 43.000 ton genereerde.”

“Door de efficiëntere productie konden de restaurants een verspilling van meer dan twintig miljoen maaltijden vermijden, terwijl tevens de uitstoot van koolstofdioxide met 36.000 ton kon worden verminderd. Dit alles leverde tevens een besparing van 37 miljoen euro op.”

Inspiratiebron

“Deze resultaten vertegenwoordigen weliswaar slechts een betrekkelijk klein pakket – 0,1 procent – van onze complete ecologische voetafdruk, maar betekenen anderzijds wel een belangrijke stap in het duurzaam beleid van het bedrijf”, benadrukte een woordvoerder van de Zweedse keten.

De volledige waardeketen van Ikea – van de productie van de grondstoffen tot het afschrijven van meubels door de gebruiker – veroorzaakte begin dit decennium een uitstoot van 26,2 miljoen ton koolstofdioxide.

Ikea zegt verder te blijven werken aan onderzoek om de voedselverspilling in zijn activiteiten te vermijden en af te bouwen. Het Zweedse bedrijf voegt eraan toe daarbij ook voor zijn klanten en het brede publiek als een inspiratiebron te willen fungeren.

De restaurants van Ikea ontvangen jaarlijks ongeveer 560 miljoen bezoekers.

(as)

Meer