Renault steunt moratorium op ontginning van de oceaanbodem

De Franse autofabrikant Renault steunt een moratorium op diepzeemijnbouw. Dat heeft het bedrijf bevestigd. De Franse autogroep verbindt zich ertoe om in zijn toeleveringsketen geen beroep te doen op metalen die op de zeebodem zijn gewonnen.

In oktober had de Franse president Emmanuel Macron de exploratie van de diepzeebodem nochtans als een investeringsprioriteit voor zijn land naar voor geschoven.

Macron had daarbij gewezen op de mogelijkheid om de toegang tot zeldzame metalen te beteren en de uitbouw van een beter begrip van de mariene ecosystemen. De Franse overheid is met een belang van 15 procent de grootste aandeelhouder van Renault.

Exploratie

“De beslissing van Renault – een van de twee grootste autofabrikanten van Frankrijk – verhoogt de druk op een jonge mijnindustrie die op de zeebodem metalen zoals kobalt, nikkel en mangaan – geschikt voor het gebruik in autobatterijen – wil winnen”, merkt het persbureau Reuters op.

Bedrijven met exploratievergunningen voor de zeebodem – waaronder The Metals Company, Global Sea Mineral Resources (GSR) en UK Seabed Resources – hopen uiteindelijk de opbrengst van hun activiteiten aan de autofabrikanten te verkopen.

Een woordvoerder van Renault stelde dat zijn oproep tot een moratorium in lijn was met het standpunt van de Franse regering. “Frankrijk is immers van plan om in de exploratie van de zeebodem te investeren, zodat mogelijke oplossingen voor een duurzame winning zouden kunnen worden geïdentificeerd”, luidde het.

Emmanuel Macron had eerder al laten uitschijnen zich bewust te zijn van de mogelijke controverse die de activiteit zou kunnen oproepen. Ook hij benadrukte voorlopig niet aan exploitatie te denken, maar louter exploratie in gedachten te hebben.

Jurisdictie

Frankrijk heeft met het Institut Francais de Recherche pour l’Exploitation de la Mer (Ifremer) een exploratiecontract voor een oppervlakte van 75.000 vierkante kilometer in de Clarion-Clipperton Zone, een uitgestrekt stuk zeebodem in de noordelijke Stille Oceaan, waar mogelijk grote hoeveelheden zeldzame metalen zouden kunnen worden gevonden.

Naast Renault hebben ook andere bedrijven zoals Google, Rivian, Samsung SDI en BMW Group zich bij de oproep van de Deep Sea Conservation Coalition aangesloten.

Het moratorium vraagt dat diepzeemijnbouw niet zou worden gestart vooraleer duidelijk is aangetoond dat de winning op een duurzame manier gebeurt en de bescherming van mariene habitats garandeert.

De International Seabed Authority (ISA), een instelling van de Verenigde Naties, werkt aan voorschriften voor de mijnbouw op de oceaanbodem. Deze gebieden vallen immers buiten de nationale jurisdicties.

(kg)

Meer