Key takeaways
- Renault gaat voor Ford twee betaalbare elektrische stadsauto’s produceren op basis van het bestaande Ampere Small-platform van Renault.
- De samenwerking is bedoeld als tegenwicht tegen de groeiende dreiging van Chinese autofabrikanten die goedkope elektrische voertuigen aanbieden in Europa.
Renault en Ford hebben een strategisch partnerschap aangekondigd in de sector personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Dat zal beginnen met de productie door Renault van twee betaalbare elektrische stadsauto’s voor het Amerikaanse merk. De samenwerking is bedoeld als antwoord op de groeiende concurrentie van Chinese autofabrikanten die goedkope elektrische voertuigen aanbieden.
Unieke samenwerking
In een industrie die te maken heeft met zware kostendruk en de overgang naar elektrificatie, komen partnerschappen om de ontwikkeling en productie te delen steeds vaker voor. Dit is echter de eerste keer dat Renault en Ford zullen samenwerken.
Jim Farley, CEO van Ford, heeft erkend dat de strijd om te overleven in de auto-industrie hevig is, vooral in Europa, waar het bedrijf moeite heeft om marktaandeel te behouden. De dreiging van goedkopere elektrische voertuigen uit China heeft het bedrijf ertoe aangezet om alle opties voor zijn Europese toekomst te onderzoeken.
Ampère Small
Toen Renault-CEO François Provost afgelopen maart een samenwerking voorstelde, was Ford geïnteresseerd in de potentiële voordelen van het delen van middelen en expertise. Zij zagen de bestaande elektrische platforms en kosteneffectieve productiemethoden van Renault als een waardevolle aanwinst.
De twee nieuwe Ford-modellen zullen worden gebaseerd op het Ampère Small-platform van Renault, dat momenteel wordt gebruikt voor de eigen elektrische stadsauto’s zoals de R5 en R4 en die van de partners Nissan (Micra) en Alpine (A290). De eerste Ford van de nieuwe generatie zal naar verwachting begin 2028 op de markt komen.
Uitbreiding naast elektrische voertuigen
Naast elektrische voertuigen hebben Renault en Ford ook een intentieverklaring ondertekend om de samenwerking in het segment van lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) in Europa te verkennen. Beide bedrijven zijn leiders op deze markt, en hun partnerschap is bedoeld om een geduchte concurrent te creëren die de dreigende uitdaging van Chinese fabrikanten aankan.
Renault ziet deze samenwerking als een kans om zijn productiecapaciteit te optimaliseren, de kosten te verlagen en zijn concurrentievoordeel te behouden ondanks het feit dat het kleiner is dan sommige van zijn rivalen. Hun doel is om aan te tonen dat Europa elektrische voertuigen net zo concurrerend kan produceren als waar ook ter wereld.
Geen fusie
Hoewel de twee CEO’s erkenden dat hun bedrijven elkaar aanvullen, benadrukten ze dat er momenteel geen besprekingen zijn over een fusie of nauwere overname. Ford blijft vasthouden aan haar onafhankelijke bedrijfsstatus en familie-eigendomsstructuur.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

