Renault denkt aan mogelijke afsplitsing elektrische mobiliteit

De Franse autofabrikant Renault onderzoekt een mogelijke opsplitsing en beursintroductie van zijn divisie elektrische mobiliteit. Dat staat te lezen in rapporten van een aantal analisten, die de operatie zien als een stap die een transformatie zou betekenen voor de Franse groep. Renault moet immers met de negatieve impact van zijn banden met Rusland afrekenen.

“De mogelijkheid van een transformatie werd in februari door de Franse autobouwer al in grote lijnen naar buiten gebracht”, merken de experts op. “Tijdens een recente bijeenkomst met analisten hebben topmanagers van de constructeur – waaronder chief executive Luca de Meo en financieel directeur Thierry Pieton – ter zake meer details verstrekt.”

“Daarbij werd onder meer een mogelijke timing voor de operatie, samen met een mogelijke betrokkenheid van een partner, naar voor geschoven.”

Mogelijke partner

“Het managementteam bekijkt de potentiële voordelen van een mogelijke opsplitsing van het bedrijf in twee entiteiten”, stippen de analisten aan. “Daarbij zou de divisie New Mobility, die bestaat uit elektrische mobiliteit en autodelen, worden losgemaakt van de traditionele autobouw.”

“Daarbij liet de chief executive verstaan dat deze laatste groep het voorwerp van een samensmelting met een potentiële partner zou kunnen uitmaken. De beursgang van de divisie New Mobility zou mogelijk in de loop van volgend jaar kunnen worden voorzien.”

Op het ogenblik dat de Franse constructeur deze transformatieplannen onder de loep neemt, wordt het bedrijf geconfronteerd met een crisis in zijn Russische activiteiten. De groep Renault-Nissan heeft immers een meerderheidsbelang in Avtovaz, de grootste autofabrikant van Rusland en producent van onder meer het merk Lada.

Na de invasie van het Russische leger in Oekraïne, kondigde Renault aan zich uit de Russische markt terug te trekken. Daarbij gaf Renault te kennen de activiteiten in zijn fabriek in Moskou stop te zetten en de opties voor AvtoVaz te zullen bekijken.

Investeringen

“Een opsplitsing van de onderneming zou Renault niet alleen kunnen helpen om het vertrek uit Rusland financieel te helpen opvangen, maar zou ook fondsen kunnen beschikbaar maken voor investeringen in de ontwikkeling van elektrische wagens en andere nieuwe technologieën”, stippen de analisten nog aan.

Er wordt nog opgemerkt dat de nieuwe elektrische divisie zou kunnen worden geleid door Clotilde Delbos, die al tijdelijk de leiding over Renault heeft gehad en in februari haar functie als financieel directeur opgaf om verantwoordelijke van de divisie Mobilize, actief in autodelen en aanverwante technologieën, te worden.

Renault is trouwens niet de enige autofabrikant die bij de uitbouw van zijn elektrische mobiliteit van een opsplitsing overweegt. Ford Motor heeft recent al een gelijkaardige strategie aangekondigd.

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.