Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 06 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Reizen per vliegtuig wordt niet meer als vroeger

Logo Business AM
Mobility

04/04/2020 | Emmanuel Vanbrussel | 5 min leestijd

De luchthaven van Lanzarote (Canarische Eilanden) op 20 maart, met opeengepakte toeristen die willen vertrekken - EPA

Temperatuurchecks, ‘social distancing’ in de luchthaven, desinfectie van de vliegtuigen en misschien zelfs meer ruimte tussen de passagiers aan boord. Het zijn enkele van de ideeën die circuleren om vliegen virusbestendig te maken.

Door de coronacrisis is het aantal Europese passagiersvluchten helemaal ingestort. Alsof het opvangen van die enorme economische klap niet genoeg is, wordt de luchtvaartsector ook gedwongen om na te denken over nieuwe hygiënemaatregelen. Want anders dreigt ook ook de business in de toekomst te kwakkelen. Het vertrouwen bij de klanten en de gezondheidsinstanties staat op het spel. ‘Luchthavens moeten zo snel mogelijk pandemie-bestendig worden’, zegt Richard Florida, de bekende Amerikaanse expert in ruimtelijke planning.

  • Temperatuurcheck voor reizigers

Sommige luchthavens voeren vandaag temperatuurchecks uit op passagiers uit risicogebieden voor het coronavirus. Het is goed denkbaar dat zulke gezondheidscontroles in het postcoronatijdperk heel gangbaar worden. Luchthavens, of individuele luchtvaartmaatschappijen, zouden de temperatuur- of andere gezondheidscontroles verplicht kunnen maken telkens er een nieuw virus uitbreekt. Ze kunnen in een extreem scenario zelfs geïntegreerd worden in de securitycheck en even courant worden als de controle van de paspoorten of de bagage.

  • ‘Social distancing’ in de luchthaven

‘Social distancing’ wordt op korte termijn, en mogelijk permanent, de norm in de luchthavengebouwen. De uitbaters zullen de ruimtes en de stroom aan reizigers moeten herinrichten zodat ze op geen enkel moment te dicht opeengepakt raken. Gestandaardiseerde crisisprocedures en een strakkere bewegwijzering kunnen de chaotische toestanden voorkomen zoals recentelijk op de Canarische eilanden. Duizenden toeristen in propvolle luchthavenhallen gaven daar mogelijk het coronavirus aan elkaar door. Richard Florida verwacht ook dat luchthavens voortaan strategische voorraden aan mondmaskers en handgels gaan aanleggen voor het personeel.

  • Desinfectie van het vliegtuig

Na elke vlucht zullen vliegtuigen de komende maanden niet alleen schoongemaakt worden, maar volgens strenge protocollen gedesinfecteerd worden om elke overdracht van het coronavirus te vermijden. ‘We zullen bepaalde procedures invoeren’, verklaarde Rafael Schvartzman, directeur Europa bij luchtvaartkoepel IATA recentelijk, zonder in detail te treden. Hij benadrukte nog dat de lucht in de vliegtuigcabines sowieso bijna steriel is, omdat filters 99 procent van de microben wegnemen.

  • Een rij vrij houden?

Florida pleit ervoor minder passagiers per vliegtuig aan boord toe te laten en bij toekomstige gezondheidscrisissen bijvoorbeeld de middelste stoelenrij verplicht vrij te houden. Het is echter zeer de vraag of de fel geplaagde luchtvaartmaatschappijen openstaan voor zulke opgelegde dalingen van de bezettingsgraad. Hoe minder passagiers op het vliegtuig, hoe slechter uiteraard de winstgevendheid.

  • Stewardessen met mondmasker?

De vakbonden bij de Nederlandse luchtvaartmaatschapij KLM dringen er op aan dat passagiers in coronatijden zoveel als mogelijk 1,5 meter afstand houden met het cabinepersoneel. Maar dat is puur praktisch uiteraard een heikele zaak in de nauwe gangen van een vliegtuig. Mondmaskers en handschoenen kunnen het cabinepersoneel bijkomende bescherming geven.

  • Maaltijden niet meer uitgedeeld

Een verplichte ‘social distancing’ met stewardessen heeft ook tot gevolg dat ze geen maaltijden of snacks meer aan boord uitdelen. Een mogelijkheid is dat ze de maaltijden op stoelen of in de gang zetten en de passagiers daarna zelf hun aankoop komen halen. Maar ook dat kan leiden tot onpraktische toestanden. Emirates, dat volgende week beperkt heropstart met vluchten vanuit Dubai naar onder meer Brussels Airport, heeft als uitgangpunt dat ‘de maaltijden aan boord behouden blijven, maar met aangepaste presentatie en verpakkingen om het contact tussen passagier en stewardess minimaal te houden’.

  • Geen magazines

Reizigers zullen na het collectieve coronatrauma anders kijken naar de losse objecten die op verscheidene vluchten aan boord blijven en dus door meerdere reizigers aangeraakt worden. Emirates verwijdert daarom voorlopig alle tijdschriften en kranten aan boord, om het – wellicht kleine – risico van virustransmissie via papier tot nul te herleiden. Ook andere extraatjes worden tijdelijk geschrapt, zoals de taxidiensten die Emirates na landing aanbiedt.

Lees ook:

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks