De Scandinavische rederij Stena Bulk lanceert een project om de uitstoot van koolstofdioxide van de maritieme industrie onmiddellijk aan boord van de schepen op te vangen. De technologie moet helpen om de emissies van koolstofdioxide door de wereldwijde vloot in de atmosfeer te verminderen. Dat heeft Stena Bulk aangekondigd.
Het project heeft een looptijd van twee jaar, waarbij op een van de tankschepen van Stena een systeem voor het afvangen en opslaan van koolstofdioxide zal worden geïnstalleerd.
Duurzame industrie
Stena Bulk merkt op ervan overtuigd te zijn met het systeem de prijs van de opslag van koolstofdioxide aan boord van de schepen tot maximaal 150 euro per ton te kunnen beperken. Op die manier kan de technologie volgens de rederij in de nabije toekomst op een commercieel haalbare manier worden gelanceerd.
De Noorse rederij wil naar eigen zeggen aantonen dat het opslagsysteem erin kan lukken om de emissies van de koolstofdioxide die aan boord van de schepen wordt geproduceerd, met 30 procent te verminderen. Erik Hanell, chief executive van Stena Bulk, benadrukt dat het nieuwe project de weg voor een duurzamere scheepvaartindustrie zou kunnen helpen effenen.
“Stena werkt voortdurend aan het verleggen van de grenzen op het gebied van duurzaamheid en technologie om zijn industrie vooruit te helpen”, betoogt Hanell. “Door deel te nemen aan dit initiatief en door een samenwerking met een aantal partners, hoopt Stena bij te dragen aan een oplossing voor de koolstofdioxide die door de wereldwijde vloot wordt geproduceerd.”
Snelle oplossing
De initiatiefnemers wijzen erop dat de opslag aan boord bovendien bij de implementering van duurzame oplossingen zware investeringen in de apparatuur van de schepen kan vermijden. De toepassing vergt immers geen aanpassingen aan de motor en andere installaties om het gebruik van alternatieve brandstoffen mogelijk te maken.
“Bovendien biedt de technologie een snelle oplossing om de uitstoot terug te schroeven”, merken de initiatiefnemers op. “De ontwikkeling van klimaatneutrale brandstoffen zal immers nog vele jaren in beslag nemen.”
“Opslag van emissies zou dan ook een van de enige realistische duurzame oplossingen kunnen blijken. Men mag niet vergeten dat 85 procent van de brandstoffen voor tweetaktmotoren tegen eind dit decennium nog steeds van fossiele oorsprong zullen zijn. Ook tegen het midden van deze eeuw zal dat aandeel nog altijd 34 procent bedragen.”
500 uur
In een eerste instantie wil Stena de installatie voor een periode van 500 uur laten draaien. Indien de opvang en opslag van de koolstofdioxide positieve resultaten opleveren, wil de rederij het systeem verder in dienst gebruiken.
Bovendien zegt Stena partners te zullen aanspreken voor de opslag en de verwerking van de voorraden aan de wal. De rederij voegt eraan toe dat de resultaten van het testproject voor alle geïnteresseerde partijen beschikbaar zullen worden gesteld.
Stena Bulk werkt bij de uitbouw van het project samen met het Oil and Gas Climate Initiative, het Global Center for Maritime Decarbonisation, het American Bureau of Shipping, de ontwerpbureaus Alfa Laval en Deltamarin en de Nederlandse researchorganisatie Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO).