Reclame-inkomsten YouTube overtreffen gezamenlijke omzet grote muzieklabels

Het videoplatform YouTube heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar bijna 7,21 miljard dollar inkomsten uit reclame gegenereerd. Dat betekende een stijging met 43 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van de nieuwssite Music Business Worldwide, gebaseerd op cijfers van het Amerikaanse technologiebedrijf Alphabet, het moederconcern van YouTube.

“Dergelijke resultaten betekenen dat de reclame-inkomsten van YouTube hoger liggen dan de volledige omzet van de grote muzieklabels”, stippen de analisten aan. “In de cijfers wordt bovendien geen rekening gehouden met de inkomsten die YouTube uit zijn betalende abonnementen – die meer dan 50 miljoen gebruikers tellen – haalt.

IFPI

Tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar boekte YouTube in totaal 20,21 miljard dollar inkomsten uit reclame. Vorig jaar haalden die inkomsten over twaalf maanden een niveau van 19,77 miljard dollar, tegenover 15,55 miljard dollar het jaar voordien.

Anderzijds tonen cijfers van de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) dat de wereldwijde muzieksector twee jaar geleden 20,2 miljard dollar inkomsten boekte. Vorig jaar was dat bedrag opgelopen tot 21,6 miljard dollar.

De analisten berekenden anderzijds dat de inkomsten van Universal Music tijdens de eerste negen maanden van dit jaar met 18,9 procent opliepen tegenover dezelfde periode vorig jaar.

“Indien de wereldwijde sector van de opgenomen muziek een gelijkaardige groei zou laten optekenen, kan dit jaar gerekend worden op een omzet van ongeveer 25,7 miljard dollar”, luidt het. “Experts van Goldman Sachs hebben het over een bedrag van 23,5 miljard dollar.”

Eindejaarsfeesten

“Bij YouTube zouden de inkomsten uit reclame dit jaar volgens de verwachtingen daarentegen tot een bedrag tussen 29 miljard dollar en 32 miljard dollar oplopen”, voeren de analisten aan.

“Traditioneel lopen de reclame-inkomsten van het platform – met het zicht op de eindejaarsfeesten – tijdens het vierde kwartaal op tot het hoogste niveau van het jaar.”

“Tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar werd daarbij een bedrag van bijna 6,89 miljard dollar gegenereerd. Zelfs wanneer YouTube slechts 30 procent van die groei zou realiseren, zou het platform tijdens de laatste drie maanden van dit jaar nog altijd 9 miljard dollar aan inkomsten uit reclame halen.”

“In werkelijkheid stegen de inkomsten van YouTube tijdens de eerste negen maanden van dit jaar echter met 56,8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.”

“Een dergelijk cijfer zou het platform tijdens het vierde kwartaal van dit jaar ongeveer 10,8 miljard dollar inkomsten opleveren. Daarmee zou over het volledige jaar een omzet van 31 miljard dollar worden geboekt.”

De analisten wijzen er daarbij nog op dat Robert Kynci, topman van YouTube, recent nog aangaf dat muziek inmiddels een aandeel van 25 procent heeft in de volledige tijd die op YouTube wordt bekeken.

Het voorbije jaar betaalde het platform 4 miljard dollar uit aan rechtenhouders uit de muzieksector. Lyor Cohen, verantwoordelijk voor de muziekdivisie van YouTube, merkte op dat het platform tegen het midden van dit decennium de muziekindustrie meer inkomsten zal bezorgen dan andere partijen.

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.