Reality-televisie heeft grote impact op toeristische boekingen

Reality-televisie heeft ook op het toerisme een aanzienlijke weerslag. Dat is de conclusie van een rapport van het boekingplatform Alpharooms. De onderzoekers baseerden zich daarbij op een analyse van de toeristische interesse voor locaties waar zes populaire reality-series voor de Britse televisie werden opgenomen. Alpharooms stelde daarbij immers vast dat een aanzienlijk deel van de reizigers zich bij de boeking van een toeristische bestemming door een reality-serie hadden laten leiden.

Onder meer bleek dat de boekingen voor Mallorca het voorbije jaar een sterke toename hebben laten optekenen. Die groei kan volgens het rapport in grote mate gelinkt aan het succes van het televisieprogramma Love Island.

Populaire cultuur

“De finale van de Britse reality-reeks Love Island haalde het voorbije jaar een absoluut kijkersrecord,” zeggen de onderzoekers. “Tegelijkertijd was ook het aantal boekingen in Mallorca bij Alpharooms met 73 procent toegenomen tegenover het jaar voordien.”

“Dat is echter geen verrassing. Dit blijkt onder meer uit de activiteiten op zoekmachines. Op Google was immers ook het aantal zoekopdrachten over Mallorca tijdens een periode van vier jaar met 47 procent toegenomen. Dit maakt duidelijk dat reality-televisie een belangrijke impact heeft op de boekingen voor de opnamelocaties.”

“Het rapport toont dat veel vakantiegangers zich door de populaire cultuur laten beïnvloeden,” zeggen de onderzoekers. “Men kan vaststellen dat 17 procent van de Britse toeristen toegeeft zijn reisbestemming te hebben gekozen op basis van een locatie die het decor van een reality-reeks heeft gevormd.”

Voor deze studie keken onderzoekers naar de impact op het toerisme van de reality-shows Benidorm (Benidorm), Love Eiland (Mallorca), Ibiza Weekenders (Ibiza), The Only Way is Essex (Essex), Ex On The Beach (Kreta) en The Only Way is Marbs (Marbella). Vooral de reeksen Benidorm en Love Island bleken daarbij een grote invloed te hebben.

Benidorm

“De kijkcijfers van Benidorm kenden begin dit decennium een sterke opstoot,” verduidelijken de onderzoekers. “Tegelijkertijd toonde ook Alpharooms in het aantal boekingen voor Benidorm een stijging met 86 procent. Tot vandaag behoort Benidorm trouwens tot de belangrijkste vakantiebestemmingen die op Alpharooms staan vermeld.”

“Bij de lancering van The Only Way is Marbs namen de zoekopdrachten naar Marbella op Google bovendien met 63 procent toe. Onder invloed van Ibiza Weekender kende ook het aantal boekingen voor Ibiza twee jaar geleden een stijging met 23 procent.”

Het onderzoek toonde nog dat veel Britse toeristen erkennen dat televisiereeksen een invloed op hun vakantiekeuzes hebben. Benidorm haalde daarbij met 23 procent de beste score. Love Island stond met 22 procent op de tweede plaats. Daarna volgden Ibiza Weekend (20 procent), The Only Way is Essex (19 procent), Ex On Het strand (11 procent) en The Only Way is Marbs (5 procent).

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.