Ondanks alle westerse heisa rond een mogelijke boycot en een gebrek aan interesse voor het WK Voetbal in Qatar, is er geen enkele aanwijzing dat het zakenmodel van de FIFA wordt aangetast.
Qatar 2022: Wereld heeft geen boodschap aan westerse politieke correctheid

Waarom is dit belangrijk?
Het Midden-Oosten en Azië tonen in Qatar geen plannen te hebben om hun prioriteiten ondergeschikt te maken aan die van het Westen. Hun prioriteit is de strijd tegen armoede en onderontwikkeling. Ze maken deel uit van een wereldwijd inhaalproces, waarbij ze de welvaart willen evenaren die al decennialang de onze is. Dat de wereldbeker in een land als Qatar wordt georganiseerd, is voor twee derde van de wereldbevolking van ondergeschikt belang.Kijkcijfers bewijzen het succes van het WK
- De kijkcijfers stijgen. Op de Franse zender TF1 keken 5,05 miljoen tv-kijkers naar de openingswedstrijd van dit toernooi (vergeleken met 3,83 miljoen in 2018).
- In Groot-Brittannië keken 6,25 miljoen kijkers naar de openingswedstrijd. (+ 57,5 procent ten opzichte van 2018). In Spanje bedroeg de stijging ongeveer 13 procent.
- In Brazilië zaten 22,86 miljoen mensen voor de tv voor de openingswedstrijd tussen Rusland en Saoedi-Arabië in 2018. Dit jaar waren het er al 24,36 miljoen.
Kaartenverkoop bewijst het succes van het WK
- De kaartenverkoop stijgt – ondanks een bierverbod in de stadions. Dat bewijst dat er geen sprake is van een boycot. Volgens de FIFA zijn er tot nu toe bijna drie miljoen kaartjes verkocht voor Qatar. Dit is ver boven de cijfers voor het WK in Rusland, waar iets meer dan 2,4 miljoen kaartjes werden verkocht.
- De wedstrijd tussen Mexico en Argentinië in de tweede groepsfase van het WK 2022 in Qatar werd bijgewoond door bijna 89.000 toeschouwers, de meeste voor een WK-wedstrijd in 28 jaar.
Sponsors bevestigen het succes van het WK
- De sponsors blijven het grootste evenement ter wereld trouw: De zeven belangrijkste sponsors van de FIFA (Adidas, Coca Cola, Wanda Group, Hyundai/Kia, Qatar Airways, Qatar Energy en Visa) geven aan dat ze hun sponsoring voortzetten.
- Volgens GlobalData zullen alle sponsors samen ongeveer 1,7 miljard dollar investeren.
De FIFA, altijd de FIFA
- Volgens de Wereldvoetbalbond heeft het de afgelopen vier jaar 7,5 miljard dollar aan inkomsten gegenereerd uit commerciële contracten in verband met het WK.
- Die inkomsten zijn een miljard dollar meer dan de vergelijkbare vierjarige cyclus voor het WK voetbal in Rusland.
(as)