Puma schrapt 500 banen na teleurstellende prognoses


Key takeaways

  • Puma schrapt wereldwijd 500 banen als onderdeel van zijn kostenbesparingsprogramma.
  • Adidas vermindert zijn personeelsbestand met maximaal 500 banen in het kader van een herstelstrategie.
  • Nike ervaart een daling in marktaandeel en verkoop als gevolg van toegenomen concurrentie.

Om de uitdagingen aan te gaan en de operaties te stroomlijnen, heeft Puma een kostenbesparingsprogramma aangekondigd waarbij wereldwijd 500 banen worden geschrapt. Deze beslissing werd bekendgemaakt door de financieel directeur van het bedrijf tijdens een persconferentie, na de publicatie van teleurstellende vooruitzichten voor 2025 en het eerste kwartaal. Deze prognoses werden beïnvloed door zwakkere prestaties op belangrijke markten zoals de Verenigde Staten en China.

De recente aankondigingen van Puma, waaronder de zwakke kwartaalomzet en jaarwinst die in januari werden gerapporteerd, hebben de bezorgdheid over het vermogen van het bedrijf om effectief te concurreren met gevestigde reuzen zoals Adidas en Nike vergroot. Het bedrijf heeft ook te maken met toenemende druk van opkomende merken zoals On Running en Hoka, die snel marktaandeel winnen binnen de aanzienlijke wereldwijde sportkledingindustrie ter waarde van 400 miljard dollar. Dit meldt Reuters.

Industrie rivalen voelen druk

Adidas heeft plannen aangekondigd om het personeelsbestand met maximaal 500 banen te verminderen als onderdeel van een voortdurende heroplevingsstrategie na een turbulente periode die werd gekenmerkt door een scheiding van rapper Kanye West. Daarentegen is de dominantie van Nike op de sportkledingmarkt licht gedaald, met een aandeel van 14,1 procent in 2024 vergeleken met 15,2 procent in het jaar daarvoor. Het bedrijf rapporteerde ook een omzetdaling van 9 procent in het kwartaal dat eindigde op 30 november 2023.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.