Stevige woorden bij de een, meer nuance bij de ander: de PS blijft het lastig hebben met ‘Good Move’.
- Het lijkt in de kiescampagne in de hoofdstad wel alsof er maar één echt thema is: het Brusselse mobiliteitsplan ‘Good Move’. Dat is destijds door socialist Pascal Smet (Vooruit) uitgetekend, maar vooral de afgelopen legislatuur door Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) erdoor geduwd.
- Die klopt zich dagelijks bij haar groene achterban hierover op de borst, maar een pak volk in Brussel is razend: de files zijn enorm toegenomen, zo voelen ze het aan. Zeker bij de minderheden in de hoofdstad, en daarvan zijn er nogal wat, leeft het thema enorm. En dus is de PS systematisch meer en meer afstand aan het nemen.
- “Good Move is stilgevallen. Het is een mislukking. Extra files zijn geen bewijs van succes van een mobiliteitsplan. We moeten dat plan helemaal herzien”, zo stelde de lijsttrekker van de PS in Brussel, Ahmed Laaouej, gisteren nog onomwonden op LN24. Ook het idee om de meest vervuilende voertuigen uit de hoofdstad te gaan weren, ziet hij niet zitten.
- Groen en Ecolo reageerden heel scherp: de PS bleek plots “het milieu en de luchtkwaliteit te laten vallen”.
- En kijk, vanmorgen op BX1 was er dan Philippe Close (PS), dat andere kopstuk van de PS in Brussel, waar hij burgemeester is. Die nuanceerde toch meteen wat: “Die modal shift in het verkeer moet er komen, door in de eerste plaats beter openbaar vervoer”. Close kon niet anders dan pleiten voor “verzoening tussen de wijken en de reizigers”.