Eén jaar Good Move: de opmerkelijkste cijfers over het Brusselse mobiliteitsplan

Good Move, het Brusselse mobiliteitsplan, is één jaar oud. Het is dan ook het perfecte moment voor de beleidsmakers om dat project te evalueren. In het najaar volgt een uitgebreide beoordeling.

Ruim een kwart minder auto’s

  • Volgens cijfers van Brussel reden er tussen 2021 en 2023 27 procent minder auto’s door het centrum van de hoofdstad.
  • De afname van het autoverkeer is nog indrukwekkender in het hart van de hoofdstad: op de 44 telpunten in de zogenaamde Vijfhoek – naam voor de Brusselse binnenstad – is het verkeer met 30 procent afgenomen. Dat zijn 18.212 auto’s minder per dag. De verandering is het duidelijkst in de omgeving van de Dansaertstraat (-1.127).
  • Op de Kleine Ring zag Brussel het aantal auto’s met ongeveer 20 procent verminderen.

Keerzijde: Ondanks een afname van het aantal wagens, zijn de reistijden in Brussel nagenoeg ongewijzigd gebleven in vergelijking met vroeger (voor de start van Good Move). Er moet ook worden opgemerkt dat het autoverkeer op sommige plaatsen (licht) is toegenomen, met name in de sectie Hertogstraat – Paleis (+9 procent).

Meer dan een derde meer fietsers

  • Op alle telpunten telde Brussel 36 procent meer fietsers op de twee piekmomenten: tussen 8 en 9 uur ’s ochtends en tussen 17 en 18 uur ’s avonds. Terwijl er in 2021 dagelijks 4.615 fietsen rondreden in de hoofdstad, zijn dat er nu 6.317, aldus de autoriteiten.
  • De toename van het aantal fietsers is vooral indrukwekkend in de Hoogstraat – Kapellemarkt – Joseph Stevensstraat (+205 procent).

Bussen tot 5 minuten sneller

Zoals Le Soir aangeeft, heeft de MIVB eind maart een eerste evaluatie gemaakt van de effecten van het plan Good Move op haar netwerk.

  • Destijds meldde de Franstalige krant dat de reistijd op zes buslijnen met vijf minuten is ingekort tijdens de avondspits. Trams zijn ook (iets) sneller: één tot twee minuten voor lijnen 92 en 93 tussen Botanique en Louiza.

(ns)

Meer
Auto