Proximus verhoogt prijzen: wordt de inflatiespiraal zo verder aangewakkerd?

Proximus kondigt prijsverhogingen aan voor verscheidene populaire telecompakketten en geeft als reden de hoge inflatie aan. Maar als de telecomprijzen stijgen, wordt het inflatiemonster natuurlijk verder gevoed.

Het telecombedrijf verhoogt vanaf 1 mei de prijzen voor Flex-, Business Flex- en Epic- packs met 3 tot 4 euro per maand. Enkele voorbeelden:

  • De prijs van het Flex-pack met internet, tv, vaste telefonie en één mobiel abonnement gaat van 85,99 euro naar 89,99 euro per maand. Dat komt neer op een verhoging met 4,6 procent.
  • Een basis Flex-abonnement met alleen internet en televisie kost vanaf mei 63,99 euro per maand in plaats van 59,99 euro. Dat is een verhoging met 6,7 procent.

“De recordinflatie waarmee we momenteel worden geconfronteerd, heeft gevolgen voor alle sectoren en leidt tot prijsstijgingen voor talloze producten en diensten, waaronder die van onze leveranciers”, zegt CEO Guillaume Boutin in een mededeling.

“De stijging van de lonen van onze medewerkers weegt ook op onze kosten. Gezien de huidige conjunctuur zien we ons genoodzaakt een deel van deze verhogingen door te rekenen in onze tarieven om onze hoge investeringsniveaus te kunnen blijven ondersteunen.”

Tweede-ronde-effecten

De inflatie piekte vorige maand op 8,04 procent. Met de aankondiging van Proximus, een van de belangrijkste telecomproviders van het land, lijken de gevreesde “tweede-ronde-effecten” binnenkort realiteit te worden.

Dat zijn prijsverhogingen als reactie op de inflatie, die op hun beurt diezelfde inflatie verder aanwakkeren. Mobiele telefoondiensten behoorden in februari nog tot de goederen en diensten die goedkoper werden (-2,7 procent) tegenover een jaar eerder. Dat dempende effect op de algemene inflatie verdwijnt dus wellicht binnenkort.

Aangezien ook de zakelijke abonnementen duurder worden, krijgen veel ondernemingen met hogere telecomfacturen te maken. Zij kunnen op hun beurt besluiten om ter compensatie hun eigen prijzen te verhogen, waardoor de inflatiespiraal een derde ronde ingaat.

“Tik voor de koopkracht”

Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop is de prijsverhoging, die volgt op eerdere aankondigingen door onder meer Orange en VOO, opnieuw “een tik voor de koopkracht van de gezinnen”.

“Te midden van de energiecrisis en met een inflatie van meer dan 8 procent heeft deze nieuwe verhoging die door Proximus werd aangekondigd de gezinnen opnieuw hard getroffen voor een product dat essentieel is geworden in ons dagelijks leven: het internet”, zo reageert woordvoerder Simon November. “Het wordt echt tijd dat de concurrentie in België haar volle effect kan hebben, zodat de Belgische gezinnen niet langer in het nadeel zijn ten opzichte van families in de buurlanden.”

Volgens Test-Aankoop bedraagt de prijs voor internet, televisie en vaste telefonie in één pakket gemiddeld 73 euro per maand in België, terwijl dit in Duitsland 32 procent lager is en in Frankrijk zelfs 59 procent lager.

Proximus wijst er wel op dat de prijzen van de producten die in januari werden verhoogd, niet nogmaals worden opgetrokken en dat zijn basisinternetabonnement in prijs daalt van 27,5 naar 25 euro per maand, in het kader van de “digitale inclusie” van de kwetsbaarste gezinnen.

Wat doen de klanten?

Het is nu uitkijken welk prijsbeleid Telenet – Proximus’ grote concurrent in Vlaanderen – zal hanteren voor zijn telecombundels.

“Hoewel deze aankondiging het voor de concurrenten gemakkelijker zal maken om dit voorbeeld te volgen, verwachten we dat klanten die geconfronteerd worden met record stijgende kosten van levensonderhoud in eerste instantie behoorlijk ontevreden zullen zijn. Dat zal leiden tot een hogere churn (aantal afhakende klanten)”, voorspellen de analisten van KBC Securities.

“Ook de Belgische overheid zal niet al te blij zijn, ondanks het feit dat zij de meerderheidsaandeelhouder van Proximus is. De laagste inkomens hebben onevenredig te lijden onder de huidige inflatiestijging.” Beleggers stuurden het aandeel Proximus dan weer in een eerste reactie hoger.

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.