De toegenomen productie van synthetische diamant heeft het voorbije jaar tot een verdere prijsdaling geleid. Dit fenomeen zorgt ervoor dat deze producten, in een laboratorium vervaardigd, een groter deel van de juwelenmarkt hebben kunnen veroveren. Dat zegt een rapport van consulent Bain & Company en het Antwerp World Diamond Center (AWDC).
De onderzoekers zeggen dat er vorig jaar tussen zes en zeven miljoen karaat synthetische diamanten zijn geproduceerd. De sector heeft daarmee de voorbije twee jaar een dubbelcijferige groei laten optekenen.
Productieproces
Vier jaar geleden bedroeg de verkoopprijs van een synthetische diamant 65 procent van het bedrag dat voor een geslepen natuurlijke diamant uit dezelfde kwaliteitscategorie zou moeten worden betaald. Het jaar daarop was die prijs verder tot 50 procent teruggevallen. Vorig jaar echter moest nog slechts 35 procent worden betaald.
‘Deze prijsdaling, te danken aan de vooruitgang in het productieproces van de kunstmatige diamanten, zou de sector kunnen helpen een groter aandeel op de markt voor sieraden voor het bredere publiek te verwerven,’ betoogt Olya Linde, onderzoeker bij Bain, tegen de gespecialiseerde nieuwssite Rapaport News.
‘Grote modehuizen promoten de synthetische diamant steeds vaker als alternatief voor populaire collecties,’ verduidelijkt Linde. ‘Extra prijsdalingen zullen de diamanten verder toegankelijk maken tot bredere groepen prijsgevoelige consumenten. Daarmee zal de synthetische diamant steeds meer zijn weg vinden naar de modewereld, waar een sterk groeipotentieel zou kunnen worden opgemerkt.’
Linde wijst daarbij ook op de impact van de coronapandemie op de acceptatie van de synthetische diamanten op de markt. ‘Consumenten hebben een lager besteedbaar inkomen en beslissen bovendien steeds vaker online te shoppen,’ betoogt de onderzoekster.
‘De verkoop van synthetische diamanten situeerde zich oorspronkelijk in de online ruimte, terwijl natuurlijke diamanten het fysieke kanaal domineerden. Daardoor kregen de synthetische diamanten ook een grotere gelegenheid om hun groei door te zetten. Er was immers geen concurrentie van natuurlijke stenen.’
Marktuitbreiding
‘Momenteel vormen synthetische diamanten een afzonderlijk marktsegment,’ zegt Linde. ‘Dat heeft te maken met de voortdurende productdifferentiatie. Er is hier ook sprake van heel uiteenlopende doelgroepen. Naarmate de technologie evolueert en de prijzen blijven dalen, zullen de synthetische diamanten steeds meer hun weg vinden naar de modewereld.’
‘Dat biedt nieuwe mogelijkheden om onder meer consumenten die anders misschien geen aankoop van diamanten juwelen zouden overwegen, aan te spreken. Daarom is de synthetische diamant geen vervanging voor natuursteen. Er is hier echt sprake van een uitbreiding van de markt.’
‘Mocht het onderscheid tussen synthetische en natuurlijke diamanten echter vervagen, dan zou er mogelijk wel een grotere concurrentie kunnen ontstaan,’ aldus nog Linde. ‘Op dat ogenblik zouden de synthetische diamanten zich ook meer kunnen manifesteren in de hogere prijscategorieën en daar een compensatie kunnen bieden voor het verminderde aanbod aan natuurlijke stenen.’