Wie vandaag naar de supermarkt gaat, betaalt gemiddeld 3,23 procent meer voor zijn winkelmandje dan een jaar geleden. Dat blijkt uit een analyse van de consumentenorganisatie Testaankoop.
Key takeaways
- De prijzen in de supermarkt zijn in een jaar tijd met 3,23 procent gestegen. Dat ligt in lijn met het algemene inflatiecijfer voor ons land.
- We moeten veel meer geld op tafel leggen voor onder meer fondantchocolade en conférence peren.
- Het prijskaartje van huishoudfolie en vochtige babyhanddoekjes is dan weer gedaald.
In het nieuws: Testaankoop onderzoekt al bijna drie jaar hoe de winkelprijzen evolueren. Uit de jongste analyse blijkt dat de inflatie (op jaarbasis) in de supermarkt afgelopen maand uitkwam op 3,23 procent.
- Dat is een lichtje stijging in vergelijking met oktober. Toen tekende Testaankoop een gemiddelde prijsstijging van 3,1 procent op.
- Het is overigens de vijfde maand op rij dat de inflatie in de grootwarenhuizen aan kracht wint.
- Sinds januari 2022, de eerste maand waarin de supermarktinflatie de kaap van 2 procent rondde, is ons boodschappenmandje gemiddeld 28 procent duurder geworden.
- “De prijzen van grondstoffen en energie hebben invloed op de prijzen van voedingsmiddelen. Na lange tijd de prijzen omhoog te hebben geduwd, rijst nu de vraag of de lagere prijzen van grondstoffen en energie zich zullen vertalen in tarieven vergelijkbaar met die van januari 2022”, klinkt het.
Opgemerkt: De inflatie in de supermarkten ligt in lijn met het algemene inflatiecijfer voor België.
- Het inflatierapport van het Belgische statistiekbureau Statbel leert ons dat de consumentenprijzen in november met 3,2 procent zijn gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee blijft de inflatie steken op hetzelfde niveau als in oktober.
Niet alle prijzen in de supermarkt zijn gestegen
Details: Welke producten zijn fors duurder geworden?
- De prijs van fondantchocolade is het afgelopen jaar met maar liefst 31 procent gestegen.
- Voor olijfolie en conférence peren betalen we 26 procent meer dan in november 2023.
- Het prijskaartje van sinaasappelsap is gedurende diezelfde tijdspanne met 20 procent de hoogte ingeschoten.
Maar: Voor sommige producten moeten we minder geld op tafel leggen.
- Het prijskaartje van huishoudfolie is in een jaar tijd met 10 procent gezakt. Aluminiumfolie is 7 procent goedkoper geworden.
- Voor vochtige babyhanddoekjes betaal je 9 procent minder dan in november 2023.
- De prijs van bananen en frituurolie is met 6 procent gezakt.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.