President Joe Biden gaat optreden tegen het “kartel” in de scheepvaartindustrie

De Amerikaanse president Joe Biden gaat actief optreden tegen het monopolie van containervervoerders. In zijn jaarlijkse State of the Union-toespraak kondigde hij een “crackdown” aan tegen verschillende vervoerders, waaronder het Deense Maersk.

Begin februari maakte de containergigant Maersk een recordomzet van bijna 62 miljard dollar bekend. In vergelijking met 2020 was dat een stijging van 55 procent. Het bedrijf zag een stijgende vraag naar vrachtvervoer in combinatie met een beperkt containeraanbod, als gevolg van de verstoring van toeleveringsketen. Door de coronapandemie was er een verstoorde import-exportbalans, waardoor er een containertekort was. Door deze omstandigheden schoot de prijs van het vervoer omhoog.

Prijzen met 1000 procent omhoog

De Amerikaanse president bekritiseerde de vervoerders omdat ze importeurs en exporteurs hoge vergoedingen zouden vragen, wanneer hun containers vast blijven zitten in Amerikaanse havens als gevolg van congesties. Deze verstoppingen zijn volgens Biden het gevolg van de verstoorde handelsbalans, waardoor bedrijven hun infrastructuur moesten aanpassen.

Containervervoerders zouden gezamenlijk de verstoppingen in stand houden door containerschepen te delen, waardoor het containertekort bleef aanhouden, zo stellen de Amerikanen.

“Kijk wat er gebeurt met de vervoerders die goederen van en naar de VS vervoeren. Tijdens de pandemie hebben en kleine groep bedrijven de prijzen met maar liefst 1000 procent verhoogd en recordwinsten gemaakt”, zei president Biden in zijn toespraak. Hij kondigde strenge maatregelen aan, om concurrentieverstorend gedrag aan te pakken.

Immuniteit

Belangrijke stap is de komst van de Ocean Shipping Antitrust Enforcement Act, waardoor buitenlandse zeevervoerders niet langer van hun beperkte antitrust-immuniteit gebruik kunnen maken. Buitenlandse containerbedrijven hebben in de VS een zekere mate van immuniteit wanneer het aankomt op antitrustwetten, in de vorm van onder andere overeenkomsten met betrekkingen tot importtarieven en het onderling delen van schepen. Door het delen van schepen besparen de vervoerders transportkosten, maar kan er een tekort van containers ontstaan in de Amerikaanse havens.

Importeurs en exporteurs beweren dat dankzij deze immuniteit vervoerders in staat zijn de prijzen ongecontroleerd te bepalen. De federale antitrustwetten moeten Amerikaanse bedrijven beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken, zoals onrechtvaardige verhogingen van containertarieven. 

Vervoerders zijn ontevreden

De World Shipping Council betwist het feit dat de containerindustrie te geconcentreerd en niet-concurrerend is. De groep wees op gegevens waaruit blijkt dat de concurrentie in de VS vorig jaar juist is toegenomen. De industrie is een concurrerende wereld met meerdere vervoerders die elkaar actief uitdagen, stelt John Butler, ceo van de World Shipping Council. Hij noemt de beschuldigingen ongegrond.

“Het is jammer dat de president vervoerders demoniseert, de industrie is de ruggengraat van de VS en de wereldeconomie. Ze hebben tijdens de pandemie rond de klok gewerkt om meer vracht te vervoeren”, aldus de organisatie in een verklaring.

(ns)

Meer