Port Canaveral verdringt Miami als drukste cruisehaven van de wereld

Port Canaveral in Florida heeft het voorbije jaar ruim 4,07 miljoen cruisereizigers ontvangen. Daarmee werd Port Canaveral voor de eerste keer in de geschiedenis de drukste cruisehaven van de wereld. Port Miami, de vorige lijstaanvoerder, eindigde met iets meer dan 4,02 miljoen reizigers op de tweede plaats. Dat blijkt uit een rapport van de Florida Ports Council. Port Everglades (Fort Lauderdale) eindigde met 1,62 miljoen passagiers op een derde plaats.

Waarom is dit belangrijk?

Port Canaveral is momenteel de thuishaven van dertien cruiseschepen van vijf cruisemaatschappijen - Carnival, Disney, MSC Cruises, Norwegian en Royal Caribbean. De haven is ook een belangrijke motor voor de algemene toeristische markt van de Space Coast, aangezien veel cruisepassagiers voor of na hun reis in plaatselijke hotels verblijven. De reizigers bezoeken ook lokale attracties, eten in lokale restaurants en winkelen in plaatselijke handelszaken.

Beloning: Peter Cranis, directeur van het toeristische bureau van de Space Coast, zei dat de nieuwe rangschikking van Port Canaveral een beloning is voor de inspanningen die de lokale autoriteiten hebben gedaan.

  • Cranis voegde eraan toe dat Port Canaveral een lange weg heeft afgelegd en hard heeft gewerkt om Miami te overtreffen als de meest drukke cruisehaven van de wereld.
    • John Murray, chief executive van Port Canaveral, heeft het in een reactie op de cijfers over een historische mijlpaal voor de lokale cruisehaven.
    • Hij merkt daarbij op dat Port Canaveral deze doelstelling heeft bereikt door een aantal van de grootste en modernste schepen in de wereld aan te trekken. Volgens Murray is Port Canaveral daarmee ook voor de toekomst verder uitstekend gepositioneerd.

Volgens ramingen van de Florida Ports Council zal Port Miami over vier jaar opnieuw zijn wereldwijde leiderspositie hebben veroverd. Port Miami zou dat jaar volgens de schattingen 8,4 miljoen passagiers ontvangen, tegenover 6,43 miljoen reizigers voor Port Canaveral.

Murray zegt zich over die vooruitzichten echter weinig zorgen te maken. “De cijfers zijn immers louter speculatief en Port Canaveral zal mogelijk een snellere groei kennen dan momenteel wordt geraamd”, betoogde hij. “Ook dit jaar liggen de cijfers al beduidend hoger dan vorig jaar.”

Onder meer de beslissing van Royal Caribbean om zijn schip Allure of the Seas, dat 6.780 passagiers kan ontvangen, in de toekomst regelmatig Port Canaveral te laten aandoen, is volgens Murray een teken van vertrouwen in de cruisehaven.

In mei dit jaar start ook rederij Marella Cruises met afvaarten vanuit Port Canaveral. Murray verwacht dat Port Canaveral in de loop van de volgende drie tot vijf jaar nog een bijkomende cruiseterminal zal moeten bouwen.

Heropleving: John Murray merkt nog op dat alle cruisehavens in Florida momenteel uitstekende prestaties laten optekenen.

  • “Het is verheugend te kunnen vaststellen dat de havens een goede heropleving, na de langdurige sluiting tijdens de coronacrisis, kunnen laten optekenen”, voert hij aan.
    • “Port Canaveral is meer dan zestien maanden gesloten gebleven. Daarbij mag ook niet vergeten worden dat de cruisehavens ook een grote impact hebben op de economie van de staat Florida.”
    • Andere cruisehavens in Florida zijn Port Tampa Bay (vorig jaar met 418.200 passagiers), Port of Key West (198.411), Port of Palm Beach (188.235) en Jaxport (90.241).
  • Uit de statistieken blijkt nog dat de inschepingen voor cruises in Florida het voorbije decennium met 41 procent zijn toegenomen. Vier jaar geleden vertegenwoordigden de havens van Florida 60,1 procent van het totale aantal inschepingen van cruisepassagiers in de hele Verenigde Staten.
  • Vorig jaar werden er nog 41 procent minder passagiers geteld dan vier jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie.
  • Florida voerde wel het herstel van de cruises in de Verenigde Staten aan. Verwacht wordt dat de havens van Florida dit jaar het passagiersniveau van vier jaar geleden zullen evenaren.
Meer