De Duitse autobouwer Porsche verwacht dit jaar een omzet te kunnen realiseren tussen 38 miljard euro en 39 miljard euro, tegenover 33,1 miljard euro inkomsten vorig jaar. Nochtans viel de verkoop bij Porsche tijdens de eerste helft van dit jaar met 5 procent terug tot 145.860 wagens, maar de constructeur zegt tijdens de tweede helft van dit jaar een heropleving te verwachten.
Vooral in China wordt bij Porsche tijdens de laatste zes maanden van het jaar een beduidend sterkere verkoop verwacht.
Aanhoudende interesse
“Porsche heeft tijdens de eerste helft van dit jaar, ondanks een aantal uitdagingen, zijn sterke afzetniveau weten vast te houden”, benadrukte Detlev von Platen, verkoopdirecteur bij de Duitse autofabrikant. “Een inkrimping van de afzet met 5 procent betekent dat we de voorbije zes maanden, die gekenmerkt werden door een combinatie van externe uitdagingen en onzekerheden, met succes hebben kunnen afronden.”
“Naast de moeilijkheden die door de heropflakkering van de coronapandemie in China en andere markten werden gecreëerd, moest er ook worden afgerekend met de voortdurende problemen in de toeleveringsketens en de logistieke activiteiten.”
“Tegelijkertijd kan bij het publiek een aanhoudend sterke interesse in ons merk worden opgetekend. We verwachten dan ook een dynamische tweede jaarhelft en behouden een optimistische visie over de toekomst.”
De verkoop liet bij Porsche wereldwijd heel uiteenlopende trends optekenen. In Europa kon een verkoop van 43.087 wagens worden gemeld. Dat was 7 procent meer dan de eerste helft van vorig jaar, toen de verkoop in die regio nochtans ook al een hoog niveau kende. Een gelijkaardige vaststelling kon worden gedaan voor de Duitse thuismarkt, waar de verkoop met 5 procent tot 13.785 wagens opliep.
Cayenne
In China kon Porsche 40.681 voertuigen aan klanten leveren. Dat betekende een daling met 16 procent tegenover de eerste helft van vorig jaar. Porsche wijst echter op de maandenlange lockdowns die in een aantal Chinese steden opnieuw werden ingevoerd om de verspreiding van het virus Covid-19 te bestrijden.
Onder invloed van die problemen kende het totale luxesegment in China de voorbije zes maanden een daling met 23 procent tegenover de eerste helft vorig jaar. “Dit betekent dat Porsche de problemen beter heeft kunnen opvangen dan vele andere merken die op de Chinese luxemarkt actief zijn”, luidt het.
In de regio’s Asia-Pacific, Afrika en het Midden-Oosten was er sprake van een daling met 10 procent tot 62.245 wagens, terwijl in de Verenigde Staten eenzelfde inkrimping tot 32.529 exemplaren werd opgemerkt. De Amerikaanse markt werd door een aantal leveringsproblemen afgeremd, terwijl bovendien de eerste zes maanden van vorig jaar een sterke verkoop hadden laten optekenen.
Bij de verkoop de voorbije zes maanden kon opnieuw een aanhoudende interesse in suv-modellen worden opgemerkt. De Cayenne was met een verkoop van 41.947 wagens de voorbije zes maanden opnieuw het populairste model van de Duitse constructeur.
Op de tweede plaats stond de Macan met 38.039 exemplaren, gevolgd door de 911 met 21.616 eenheden. De Tayan verkocht 18.877 eenheden, gevolgd door de Panamera (15.604) en de 718 Boxster en Cayman (9.777).
Categorie boven de Cayenne
Bij de voorstelling van de afzetcijfers gaf Oliver Blume, chief executive van Porsche, nog te kennen dat de portfolio van de Duitse constructeur zou worden aangevuld met een elektrisch luxe suv-model. Dat nieuwe type zou in een categorie boven de Cayenne worden geplaatst.
Dit nieuwe model zal in de vestiging van Porsche in Leipzig worden gebouwd. Verdere details over het nieuwe type werden voorlopig niet verstrekt.
(lb)