De Duitse autobouwer Porsche heeft de meest waardevolle merknaam uit de luxesector. Dat blijkt uit een rapport van consulent Brand Finance, dat de waarde van het merk Porsche op 29,3 miljard dollar bepaalde. Dat betekende een stijging met 54 procent tegenover vorig jaar.
Rekening houdend met de grote kloof tegenover de concurrentie, zal het leiderschap van Porsche wellicht ook niet snel onder druk komen.
Europa
Op de tweede plaats staat immers Cartier, dat zijn waarde op een jaar tijd met 39,1 procent zag oplopen tot 13,6 miljard dollar. Louis Vuitton volgt op een derde plek met een waarde van 13,5 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 29,5 procent tegenover vorig jaar.
De rest van de top tien bestaat uit Chanel (11,5 miljard dollar), Chanel (10,9 miljard dollar), Gucci (10,2 miljard dollar), Ferrari (8,3 miljard dollar), Rolex (8,1 miljard dollar), Coach (7,5 miljard dollar) en Dior (6,3 miljard dollar).
De top tien wordt overduidelijk door Europese merken gedomineerd. Frankrijk heeft in die exclusieve lijst vijf vertegenwoordigers. Ook Italië staat met twee merken in de top tien. Daarnaast maken ook Duitsland en Zwitserland hun opwachting.
Met Coach hebben de Verenigde Staten daarentegen slechts een merk in de lijst. De andere continenten vallen vooral op door hun afwezigheid. In de landenrangschikking staat Zuid-Korea op een zesde plaats, na Groot-Brittannië.
Innovatie
De top vijftig noteerde drie nieuwe namen. De hoogste nieuwkomer was Montblanc op een 38ste plaats. Ook Bobbi Brown en Fendi maakten voor de eerste keer hun opwachting.
De sterkste groeier was daarentegen het Japanse merk SK-II, verkoper van producten voor huidverzorging. Het merk, dochter van Procter & Gamble, zag zijn waarde met 117 procent toenemen.
De grote verliezers anderzijds bleken de Italiaanse merken Salvatore Ferragamo en Versace, die op een jaar tijd elk ongeveer 20 procent van hun merkwaarde moesten inleveren.
‘De rangschikking toont duidelijk aan dat het luxeconcept niet tot de modesector beperkt blijft,’ benadrukte Alex Haigh, directeur van Brand Finance.
Hij merkte daarbij op dat Porsche niet alleen teert op een rijke erfenis, maar zich ook door innovatie en diversificatie laat opvallen. Voorbeeld daarvan is de lancering van de Taycan, het eerste elektrische model van de Duitse sportwagenbouwer.