Op de beroemde Nürburgring heeft een Porsche Taycan het nieuwe snelheidsrecord voor een elektrische wagen gevestigd. De wagen slaagde erin een ronde op de beruchte Nordschleife, een circuit met een lengte van 20,8 kilometer, in 7 minuten en 33 seconden af te leggen.
Het vorige record werd vorig jaar gerealiseerd door een Model S van Tesla, dat over het traject ruim 7 minuten en 35 seconden deed. Het nieuwe record werd neergezet door Lars Kern, testpiloot van Porsche.
Serieproductie
Nooit eerder zette een elektrische auto uit een serieproductie op de Nordschleife van de Nürburgring een snellere ronde neer. De auto was – afgezien van de vereiste rolkooi en racestoelen – volledig gelijk aan de exemplaren die aan de klant kunnen worden verkocht.
Er was ook in gewicht geen enkel verschil met de serieproductie. Porsche wijst erop dat een notaris aanwezig was om de nieuwe recordtijd te verifiëren. Controleur TÜV Rheinland bevestigde dat de wagen aan de vereisten van een standaard productiemodel voldeed.
De auto was uitgerust met de sportkit Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Dat pakket omvat onder meer sportbanden van Pirelli die nu voor de Taycan beschikbaar zijn. De samenstelling is vergelijkbaar met de kwaliteit van racebanden.
Daarnaast werd ook een update van het softwareprogramma Porsche 4D Chassis Control voorzien. Die ingreep moest ervoor zorgen dat de software in harmonie met de sportbanden werkt. Het systeem analyseert en synchroniseert alle chassis-systemen van de Taycan in realtime.
Sportieve genen
“Vroeger konden alleen absolute supersportwagens een tijd in de buurt van 7 minuten en 33 seconden neerzetten”, merkte Lars Kern op na de recordrit. “Door de nieuwe sportkit toonde de auto zich echter nog preciezer en wendbaarder.” Porsche wijst er wel op dat de sportkit momenteel alleen in Duitsland beschikbaar en alleen voor het nieuwe modeljaar van de Taycan Turbo S is gereserveerd.
De productie van deze nieuwe generatie startte eind juli van dit jaar. De sportkit zal naar verwachting vanaf het eind dit jaar beschikbaar zijn. Porsche wijst er nog op dat de sportbanden in de eerste plaats voor het gebruik op het racecircuit ontworpen zijn.
“Klanten zullen daarom op elk ogenblik naar de normale wegbanden kunnen terugschakelen”, voert de Duitse constructeur aan. “Het is daarbij niet nodig om naar de originele chassis-software terug te grijpen.”
Kevin Giek, vice-president van de Taycan-modellijn stelde verheugd te zijn dat het Nürburgring-record voor elektrische auto’s weer in handen van Porsche is. “Deze rondetijd toont niet alleen hoeveel potentieel er in onze nieuwe sportkit zit, maar bevestigt tevens eens te meer dat in de Taycan de genen van de echte sportwagens kunnen worden teruggevonden.”