Aanbieders van sportcontent en andere rechtenhouders lopen door de illegale concurrentie van piraten elk jaar 28,3 miljard dollar inkomsten mis. Dat staat in een studie van het videobedrijf Synamedia en marktonderzoeker Ampere Analysis, gebaseerd op een enquête bij 6.000 sportfans in tien landen.
Uit het rapport bleek dat diensten voor sportstreaming door de piraterij jaarlijks 5,4 miljard dollar extra zouden kunnen verdienen door het uitbannen van de piraterij. Daarmee hebben deze diensten in het verlies een aandeel van 19 procent. Het saldo wordt geboekt door de aanbieders van betaaltelevisie.
Jonge gezinnen
De onderzoekers stelden vast dat 89 procent van de respondenten een abonnement op een legaal platform bezit. Toch bleek dat 51 procent nog altijd minstens één keer per maand van piratendiensten gebruik maakt om naar live sport te kijken.
Uit het onderzoek bleek dat 74 procent van de gebruikers van illegale diensten bereid zouden zijn over te stappen indien er een legitiem alternatief beschikbaar zou zijn of wanneer het aanbod van de piraten onbetrouwbaar zou worden. ‘Door die motivaties en gedragingen van de consumenten te begrijpen, kunnen de aanbieders van legale content de nodige strategieën uitwerken om bij die piraten een groep nieuwe klanten weg te halen,’ voeren de onderzoekers aan.
Volgens het rapport zouden vooral jongere sportfans relatief gemakkelijk kunnen worden aangespoord om naar een legale service over te stappen. ‘Die populatie bestaat voor een groot deel uit gezinnen met jonge kinderen en omvat vaak enthousiaste sportliefhebbers, die met geconnecteerde apparaten vaak tien of meer verschillende sporten bekijken,’ zeggen de onderzoekers.
‘Ongeveer 40 procent zou bij de overstap naar een legale dienst opteren voor streamingplatformen. De anderen zouden kiezen voor traditionele aanbieders van betaaltelevisie, vooral wanneer er sprake was van exclusieve content.’
De onderzoekers wijzen er echter op dat 57 procent van deze groep momenteel al voor een legaal abonnement betaalt, terwijl 52 procent datzelfde doet bij aanbieders van illegale diensten.
Motieven
De studie wijst erop dat de aanbieders van lokale content de mogelijkheid hebben om piraterij van een kost tot inkomsten om te vormen. ‘Daarvoor moet op zoek worden gegaan naar de motieven die ertoe leiden dat consumenten zich tot piraterij wenden,’ voeren de onderzoekers aan.
Vastgesteld werd dat de consumenten verscheidene redenen naar voor schuiven als achterliggend motief voor hun keuze voor piraten. Onder meer wordt gewag gemaakt van een flexibele toegang zonder complexe installaties of lange contracten, een gebruiksvriendelijk aanbod, de beschikbaarheid van content op een bredere waaier apparaten en locaties en goedkope abonnementen.
‘De inkomsten uit sportrechten hebben de voorbije periode een constante groei laten optekenen, maar die trend is vorig jaar bruusk afgebroken,’ benadrukte Yael Fainaro, vicepresident beveiliging bij Synamedia. ‘Maar tegelijkertijd heeft de sector uitzicht op extra inkomsten wanneer ze erin slagen om de gebruikers van illegale platformen om te zetten in betalende abonnees.’
‘In het verleden werd daarbij van een ongenuanceerde aanpak gebruik gemaakt, maar er is inmiddels voldoende knowhow beschikbaar om tot gerichte acties over te gaan.’
(jvdh)