Philip Morris: ‘Verkoop verhitte tabaksproducten zit op schema’

De Amerikaanse tabaksfabrikant Philip Morris International heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar betere resultaten kunnen melden dan vooraf was verwacht. Nochtans bleek de uitbraak van de coronapandemie de verscheping van voorraden naar verscheidene eindmarkten onder druk te hebben gezet. Dat heeft het Amerikaanse bedrijf gemeld.

Door de betere resultaten schroeft Philip Morris International – die naast zijn hoofdmerk onder meer ook Marlboro, L&M en Chesterfield in portefeuille heeft – ook zijn verwachtingen voor het hele jaar op.

Dalende vraag

Philip Morris boekte tussen begin juli en eind september van dit jaar een omzet van 7,45 miljard dollar. Dat betekende een daling met 2,6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Wanneer naar volumes wordt gekeken, is er sprake van een daling met 7,6 procent.

Daarbij kon de verdere achteruitgang in de verkoop van traditionele sigaretten nog wel gedeeltelijk worden gecompenseerd door een grotere afzet van verhitte tabaksproducten. Philip Morris boekte het voorbije kwartaal een nettowinst van 2,31 miljard dollar, tegenover een positief resultaat van 1,90 miljard dollar dezelfde periode vorig jaar.

‘Net zoals andere bedrijven die consumptiegoederen verkopen, werd ook Philip Morris International geconfronteerd met een dalende vraag naar zijn producten,’ verduidelijkte André Calantzopoulos, topman van de Amerikaanse tabaksfabrikant. ‘Dat had te maken met de verspreiding van het coronavirus, dat eerder dit jaar economieën over de hele wereld heeft stilgelegd en consument aan huis heeft gebonden.’

Calantzopoulos wees er daarbij op dat de sigarettenverkoop tijdens het tweede kwartaal met 14,5 procent was gedaald. ‘Tijdens het derde kwartaal was er opnieuw een inkrimping van de verkoop, maar daarbij kon de daling wel tot 7,6 procent worden beperkt,’ wierp hij op.

Taksvrij

Het bedrijf moest tijdens het voorbije kwartaal vooral afrekenen met een sterke achteruitgang van de omzet op taksvrije verkooppunten, te wijten aan het stilvallen van het internationale personenverkeer. Daarnaast moesten ook een aantal problemen in Indonesië worden aangepakt.

De verkoop van sigaretten viel tijdens het derde kwartaal van dit jaar met 9,8 procent terug, maar die achteruitgang kon gedeeltelijk worden gecompenseerd door een hogere verkoop van verhitte tabaksproducten.

Philip Morris zegt nu voor het volledige jaar een sterkere winstgroei – tussen 5 procent en 6 procent – te rekenen dan oorspronkelijk was voorzien.

Het bedrijf rekent erop dat de verkoop van traditionele sigaretten dit jaar een achteruitgang tussen 7 procent en 8 procent zal registreren. ‘De verkoop van verhitte tabaksproducten zit daarentegen op schema om tegen volgend jaar de vooropgezette distributie tussen 90 miljard en 100 miljard eenheden te bereiken,’ aldus het bedrijf.

Meer