Pernod Ricard: ‘Virtuele samenkomsten kunnen nieuwe opportuniteiten bieden’

De Franse drankengroep Pernod Ricard heeft door de impact van de coronacrisis het voorbije boekjaar een lagere omzet gerealiseerd. Ook de winst is sterk teruggevallen. Dat is grotendeels te wijten aan de lockdown door de coronacrisis. Hierdoor moesten immers wereldwijd restaurants en cafés, belangrijke klanten van het concern, lange tijd de deuren sluiten. Bovendien liep door de instorting van de luchtvaart ook de verkoop aan reizigers sterk terug.

Die negatieve impact kon door de toenemende thuisconsumptie onvoldoende worden gecompenseerd. Pernod Ricard heeft daarnaast ook 1 miljard euro afgeschreven op zijn dochtermerk Absolut Vodka. Dat merk is immers in sterke mate afhankelijk van de reissector.

China

Pernod Ricard boekte het voorbije boekjaar, dat eind juni werd afgesloten, een omzet van nagenoeg 8,5 miljard euro. Dat betekende een daling met 9,5 procent tegenover vorig jaar. De winst van het Franse concern, na het Britse Diageo de grootste verkoper van sterke dranken ter wereld, viel met 77 procent terug tot 329 miljoen euro.

In de reissector, die 6 procent van de totale omzet van het Franse bedrijf vertegenwoordigt, liepen de verkopen met 27 procent terug. Daarnaast moest ook in China, waar Pernod Ricard nagenoeg één tiende van zijn totale omzetten genereert, een omzetdaling met 16 procent worden opgetekend.

De Franse groep wijst er wel op dat China, na de Verenigde Staten voor het bedrijf de grootste afzetmarkt van de wereld, tijdens het laatste kwartaal van het boekjaar opnieuw tekenen van herstel toonde. Inmiddels zouden in China al 90 procent van alle bars en restaurants opnieuw zijn geopend.

Een gedeelte van de terugval kon wel worden gerecupereerd door een grotere verkoop in de supermarkten in Europa en de Verenigd Staten. ‘Die sector profiteerde immers van de toegenomen thuisconsumptie,’ aldus Alexandre Ricard, topman van het Franse concern.

Opportuniteiten

Pernod Ricard zegt ook dit jaar op de markt een verdere onzekerheid en volatiliteit te verwachten. Daarbij verwijst de onderneming naar de blijvende beperkingen op samenkomsten en de aanhoudend uitdagende economische omstandigheden.

‘Onder meer de reissector zal dit jaar wellicht verder onder druk blijven staan,’ aldus het concern. ‘Anderzijds zijn er door de pandemie ook een aantal opportuniteiten naar voor gekomen. Onder meer de thuisconsumptie en virtuele samenkomsten kunnen interessante markten blijken.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.