Touring: ‘Pechverhelpers steeds vaker opgeroepen voor pannes met elektrische wagens’

Door de introductie van grotere aantallen hybride en elektrische wagens in de Belgische autovloot, verschuift ook het karakter van de pannes en technische problemen. Dat blijkt uit een rapport van de mobiliteitsorganisatie Touring. De pechverhelpers worden de voorbije jaren steeds meer met elektrische problemen en defecte batterijen geconfronteerd.

‘Sinds het midden van het voorbije decennium is het aantal interventies voor pannes met elektrische en hybride voertuigen stelselmatig toegenomen’, betoogt Touring. ‘Daarbij werden ook een aantal problemen gemeld die eveneens bij wagens met verbrandingsmotoren – zoals lekke banden – vaak kunnen worden opgetekend. Toch zijn ook steeds meer tussenkomsten vereist die specifiek met de technologie van de elektrische en hybride aandrijving hebben te maken.’

Snelle toename

Zes jaar geleden werden pechverhelpers van Touring door 2.510 chauffeurs van hybride en elektrische wagens voor assistentie opgeroepen. Daarbij bleken 460 wagens met batterijproblemen te zijn getroffen, terwijl bij 284 voertuigen een platte batterij werd aangetroffen. Bij 215 wagens kon de batterij ter plekke worden opgeladen.

Het aantal interventies liep de daaropvolgende jaren echter sterk op. Drie jaar geleden werden al 6.243 interventies geregistreerd. Twee jaar geleden werd een voorlopige piek van 7.432 oproepen genoteerd. Vorig jaar was er een – onder invloed van de coronacrisis wellicht een tijdelijke – daling tot 5.518 tussenkomsten.

Daarbij kon volgens de mobiliteitsorganisatie ook worden vastgesteld dat veel bestuurders zich nog aan de eigenheid van de elektrische mobiliteit moeten aanpassen. Veel bestuurders bleken onder meer de autonomie – het rijbereik – van de elektrische auto uit het oog te verliezen, met een lege batterij tot gevolg.

‘Uit voorlopige cijfers blijkt dat deze stijgende trend zich ook dit jaar verder zal doorzetten’, voert Touring nog aan. ‘Dit betekent echter ook dat van de wegenwachters nieuwe vaardigheden worden gevraagd. Daarvoor moesten de voorbije jaren dan ook een aantal nieuwe opleidingen worden georganiseerd.’

Investeringen

Maar Touring diende ook in nieuw materiaal te investeren. Elektrische en hybride voertuigen beschikken over krachtiger batterijen dan wagens met een verbrandingsmotor. Om op het probleem van lege batterijen te antwoorden, heeft Touring een aantal speciale mobiele interventie-eenheden ter beschikking. Zij kunnen ter plaatse lege batterijen vlug opladen, zodat de chauffeur snel zijn weg kan vervolgen.

Touring wijst er daarbij op dat de chauffeur van een elektrische wagen voor het bereik van de batterij ook met het eigen rijgedrag rekening moet houden. ‘Een rijstijl met snelle acceleraties zal de batterij immers versneld uitputten’, luidt het.

‘De batterij zal echter ook een hoger verbruik vertonen naarmate er meer passagiers aan boord zijn of een zwaardere last wordt meegevoerd. Tenslotte heeft ook de buitentemperatuur op het bereik van de batterij een invloed.’

(evb)

Meer