Waar sportwagens vroeger onmisbaar waren voor een sterk imago, vormen ze vandaag een industriële én economische uitdaging. Want anders dan seriemodellen vragen ze talloze aanpassingen, een uiterst zorgvuldige ontwikkeling en zelfs een speciaal platform voor de meest ambitieuze varianten. Een flinke gok, want de verkoopvolumes blijven beperkt, zeker in een tijd waarin vrijwel overal een anti-autoklimaat heerst.
Geen wonder dat autofabrikanten de laatste jaren vaak allianties aangaan om de financiële risico’s te beperken. Toyota kent het klappen van de zweep: de GR86 deelt zijn DNA met de Subaru BRZ en de Supra kwam tot stand in samenwerking met BMW en zijn Z4. Dankzij zulke projecten worden de kosten gedeeld en blijft commerciële levensvatbaarheid haalbaar. Maar nu lijkt Toyota het opnieuw solo te willen proberen met een gloednieuwe sportcoupé. Is het Japanse bedrijf de pedalen kwijt?
Klaar?
Volgens Sean Hanley, hoofd verkoop en marketing bij Toyota Australië, is de kans op een volledig ‘huisgemaakte’ Gazoo Racing-sportwagen reëel. In een interview met Drive liet hij er geen twijfel over bestaan: ‘Ja, ja en ja. Je zult moeten afwachten.’
Toch blijft Hanleys uitspraak vaag en open voor speculatie. Het gaat niet om de toekomstige Lexus LFR, opvolger van de LFA, maar eerder om een op zichzelf staande GR. De terugkeer van de Celica-badge duikt regelmatig op in geruchten, maar een geloofwaardig of visionair prototype liet zich nog niet zien. En het project dat met de elektrische concept FT-Se wordt aangekondigd, staat pas na 2026 gepland
Instapmodel?
Volgens verschillende bronnen zou deze sportwagen weleens een instapmodel kunnen worden, gepositioneerd onder de GR86. Klinkt dat onmogelijk? Niet echt: Toyota speelde in 2015 al met dat idee via de concept S-FR. Het plan lijkt op een coupévariant van de MX-5, en Japanse media zijn er zeker van: de ‘baby GR’ komt eraan!
Een elektrische aandrijflijn is voor een geloofwaardige sportwagen natuurlijk geen optie. Daar zijn genoeg redenen voor: beperkte publieksacceptatie, te veel gewicht en een te hoge prijs. De keuze valt dus op een verbrandingsmotor, en Toyota heeft meerdere troeven in huis, waaronder de nieuwe 2,0-liter-viercilinder-turbomotor, die in extreme configuratie tot wel 600 pk kan leveren.
Wat mogen we verwachten? Voorlopig blijft het gissen, want Toyota houdt de kaarten stevig tegen de borst. Wel weten we dat de fabrikant werkt aan een complete GR-reeks – van Yaris en Corolla tot zelfs een SUV, zo bevestigde Gazoo Racing-directeur Tomoya Takahashi. Binnen dat plaatje lijkt een betaalbare sportwagen de ontbrekende schakel. Maar kan Toyota passie én winstgevendheid verzoenen, zoals Mazda dat al decennialang lukt? Wordt vervolgd…

