Pas in 2023 kwamen de eerste klachten binnen over de betrouwbaarheid van de PureTech-motoren van Stellantis, hoewel de problemen al sinds 2012 bekend zijn. En het ging niet om kleinigheden. De distributieriem in deze motoren staat bekend als bijzonder kwetsbaar. Hij loopt in een oliebad en kan daardoor vroegtijdig verslijten. Bovendien kan er benzine in het motorblok lekken, wat het slijtageproces nog versnelt. Hoewel de vervanging van de riem pas na 100.000 km (oorspronkelijk zelfs na 180.000 km) gepland was, kregen sommige eigenaars al breuken vanaf 60.000 km.
Het ergste is dat een gebroken riem niet het enige probleem is bij deze motor. De breuk kan leiden tot verspreiding van restdeeltjes, die op hun beurt weer andere defecten veroorzaken: zo kan de oliedruk dalen doordat de filter verstopt raakt, of kan de vacuümpomp niet meer goed werken, met als gevolg minder of zelfs helemaal geen rembekrachtiging meer. Je voelt het al aankomen: de gevolgen kunnen ernstig zijn. En het gaat om álle versies, van 68 tot 155 pk.

Hoge kosten, maar ook vergoeding
Eigenaars kregen te maken met forse herstellingskosten. In het slechtste geval moest de hele motor vervangen worden, goed voor een factuur van zo’n 6.000 euro. Niet bepaald het soort nieuws waar je vrolijk van wordt.
Door de omvang van het probleem heeft Stellantis uiteindelijk beslist om eigenaars die tussen 1 januari 2022 en 18 maart 2024 met problemen (en kosten) te maken kregen, te vergoeden via een speciaal platform. De garantie op deze motoren werd ook verlengd tot tien jaar of 175.000 km, op voorwaarde dat alle onderhoudsbeurten correct en tijdig zijn uitgevoerd én dat een erkende garagist de nodige diagnose stelt voor eventuele herstellingen.
Er werd een online platform geopend speciaal voor de schadevergoeding voor gedupeerden. Intussen heeft de constructeur zijn motoren aangepast en de riem vervangen door een distributieketting die geen problemen meer veroorzaakt.
Nog andere problemen?
Hoewel de 1.2 PureTech-motor in de loop der jaren geëvolueerd is, bleef hij tot februari 2024 kampen met verschillende gebreken. Volgens interne technische nota’s die onze collega’s van L’Argus konden inkijken, had de derde generatie – die in zo’n dertig modellen van Citroën, Peugeot, DS, Fiat, Jeep en Opel zit – nog altijd last van problemen met de nokkenas. De boosdoener? Slecht geplaatste bevestigingsbouten op de tandwielen van de nokkenas. Die kunnen vermogensverlies, abnormale geluiden, ontstekingsproblemen of een verkeerde distributietiming veroorzaken.

Volgens diezelfde informatie kunnen deze afwijkingen zelfs leiden tot vroegtijdige slijtage van de nokkenas, door een fout in de synchronisatie. Stellantis heeft dit euvel intussen aangepakt: sinds 31 januari 2024 is het verstellingssysteem van de nokkenas verbeterd, gevolgd op 18 februari 2024 door aangepaste bevestigingsbouten. Alle voertuigen die vóór die data zijn geproduceerd, kunnen dus getroffen zijn. De constructeur voorziet wel tussenkomst via de garantie. Gelukkig maar!
Zo gaat je PureTech langer mee
Om risico’s te beperken, heeft Stellantis de onderhoudsvoorwaarden aangepast, vooral voor wagens die weinig kilometers doen. Wie vaak ritten maakt van minder dan 10 km, moet jaarlijks of elke 15.000 km naar de garage. Sommige specialisten raden zelfs aan om elke 10.000 km een controle te laten uitvoeren, met verversing van de olie en reiniging van het oliefilterzeefje.
Gebruikers krijgen ook de raad om goed op te letten, vooral op het waarschuwingslampje. Als het olielampje brandt, betekent dat niet noodzakelijk dat het oliepeil te laag is, maar kan de zeef verstopt zitten, wat wijst op slijtage van de distributieriem. In dat geval moet je meteen naar de garage om de riem te laten vervangen, vóór hij breekt.
Voor handige doe-het-zelvers: Stellantis controleert de staat van de riem met een meetinstrument dat de breedte meet. Dat is gewoon te koop, online of in de winkel, en kost tussen 6 en 30 euro. Het is kinderspel om dit te gebruiken: draai de olievuldop los, kijk naar de riem en meet de breedte. Kortom: deze motor heeft al flink wat kopzorgen veroorzaakt, terwijl hij wel bijzonder aangenaam is in gebruik.