De nieuwe E-208 GTi werd onthuld op het circuit van de 24 Uren van Le Mans en luidt niet alleen een nieuw tijdperk in voor Peugeot, maar ook voor het hele segment van de compacte sportwagens. Hoe het publiek deze nieuwe generatie bommetjes onthaalt, blijft afwachten. Renault toont alvast dat er enthousiasme bestaat met de R5 Turbo 3E, maar dat is een extreem model (555 pk) en een sterk gelimiteerde oplage die vooral verzamelaars zal aanspreken. Terug met de voeten op de grond dus met de E-208 GTi en zijn 280 pk, al blijft hij wel de krachtigste elektrische stadswagen op de markt. De Alpine A290 heeft ‘slechts’ 220 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u doet deze Peugeot in 5,7 seconden, maar zijn topsnelheid blijft begrensd op 180 km/u. Waarschijnlijk omdat een hogere snelheid een extra overbrenging zou vergen, en dat wordt te duur in deze prijsklasse.

Onder de motorkap ligt de M4-krachtbron van Stellantis Motorsport (geproduceerd in de Franse fabriek van Trémery door de joint venture Emotors), dezelfde als bij de verwanten Abarth 600e, Alfa Romeo Junior Veloce en Lancia Ypsilon HF. Deze elektromotor van 280 pk levert een koppel van 345 Nm aan de voorwielen via een mechanisch sperdifferentieel (goed nieuws: er zit nog iets mechanisch in). Het is uniek in deze klasse, en zal ongetwijfeld zorgen voor een uitstekende grip en meer efficiëntie, zelfs bij stevig optrekken in bochten.
Genoeg energie?
De energiebron is een CATL-batterij van 54 kWh, een gemiddelde capaciteit die het gewicht helpt drukken, maar waarschijnlijk het rijbereik niet ten goede komt bij een sportieve rijstijl. Peugeot zegt dat hij voorzien is van een specifieke koeling en thermische regeling, afgestemd op intensief gebruik. De officiële actieradius bedraagt 350 km (WLTP), tegenover 410 km voor een standaard E-208. Of we na 150 km niet stilvallen, valt nog te bezien. Snelladen tot 100 kW is mogelijk, goed voor een laadniveau tot 80% in minder dan 30 minuten. Daarnaast beschikt de E-208 GTi over bekende Stellantis-technologieën zoals een routeplanner en V2L-functie om externe toestellen van stroom te voorzien via de auto.

Zorgt hij ook voor sensatie?
Peugeot Sport nam het hele chassis onder handen: 30 mm verlaagde ophanging, bredere sporen (56 mm vooraan, 27 mm achteraan), specifieke stabilisatorstangen, en schokdempers met hydraulische aanslagen. Elk detail moet het rijplezier maximaliseren en dat is nodig, gezien het doelpubliek. De stuurinrichting werd scherper afgesteld voor directere reacties, en in de Sport-modus van het stabiliteitssysteem zou er wat meer vrijheid zijn. We zijn benieuwd. Remmen doet hij met 355 mm-schijven vooraan, geklemd door remklauwen met vier zuigers. Michelin Pilot Sport Cup 2-banden op retro-geïnspireerde 18-duimsvelgen (geperforeerd, zoals bij de 205 GTi) maken het plaatje compleet. Die velgen zijn trouwens meer dan een nostalgische knipoog: ze dragen ook bij aan de koeling van de remmen.
Het valt af te wachten of deze Peugeot E-208 GTi echt boven het maaiveld uitsteekt en het verwachte rijplezier biedt. Best mogelijk, want hij is de enige met een mechanisch sperdifferentieel in deze klasse, een troef die je niet vindt bij de Alpine A290 of de elektrische Mini JCW. Rest nog de prijs. We verwachten hem in de buurt van de Alpine, dus rond de 39.000 euro.
Sous le capot, on retrouve le moteur M4 de Stellantis Motorsport (produit à l’usine française de Trémery par la coentreprise Emotors) est identique à celui de ses cousines Abarth 600e, Alfa Romeo Junior Veloce ou encore Lancia Ypsilon HF. Ce bloc électrique de 280 ch développe un couple de 345 Nm, transmis aux roues avant via un différentiel à glissement limité mécanique (il reste donc quelque chose de mécanique, c’est une bonne nouvelle), un élément unique dans la catégorie et qui garantira certainement une motricité exemplaire et une plus grande efficacité, même lors d’accélérations musclées roues braquées.
Assez d’énergie ?
La source d’énergie est une batterie CATL de 54 kWh, une capacité moyenne qui sert le poids, mais probablement pas l’autonomie en conduite musclée. Peugeot annonce qu’elle bénéficie d’un refroidissement spécifique et d’une gestion thermique adaptée aux plus fortes sollicitations. L’autonomie annoncée est moindre et atteint ici les 350 km (WLTP) contre 410 km pour une e-208 standard. À voir si on ne sera pas « à sec » au bout de 150 km. La recharge rapide est assurée jusqu’à 100 kW, permettant de récupérer 80% de la charge en moins de 30 minutes. En complément, la E-208 GTi intègre les technologies déjà vues sur d’autres modèles Stellantis : planificateur d’itinéraire ou fonction V2L pour alimenter des appareils externes via la voiture.
Des sensations garanties ?
Peugeot Sport a revu l’ensemble du châssis : suspension rabaissée de 30 mm, voies élargies (56 mm à l’avant, 27 mm à l’arrière), barres antiroulis spécifiques, amortisseurs à butées hydrauliques… Chaque détail vise à maximiser les sensations, ce qui semble bien nécessaire vis-à-vis du public concerné. La direction a été recalibrée pour une réponse plus directe, tandis qu’un mode Sport du contrôle de stabilité permettrait des libertés. À voir. Les freins devraient suivre la cadence avec des disques avant de 355 mm mordus par des étriers fixes à 4 pistons. Les pneus Michelin Pilot Sport Cup 2, montés sur des jantes 18 pouces perforées au style rétro inspiré de la 205 GTi, complètent cette panoplie. Ces jantes ne sont pas qu’un clin d’œil nostalgique : elles participent activement au refroidissement des freins.
Il faudra voir si cette Peugeot E-208 GTi se distingue et procure effectivement les sensations de conduite qu’on en attend. Ce n’est pas impossible, car elle est la seule à disposer d’un différentiel à glissement limité mécanique, un instrument qui sert la conduite sportive et que les Alpine A290 ou la Mini JCW électrique n’ont pas. Reste à voir ce que ça donnera aussi en matière de tarif. On l’attend proche de celui de l’Alpine, soit autour des 39.000 euros.