Na de onthulling en de officiële bevestiging van de productie op 17 maart, opent Renault nu de reserveringen voor zijn compacte supercar, de Renault 5 Turbo 3E. Hij wekt de mythe van de Renault 5 Turbo en Turbo 2 opnieuw tot leven in een moderne en elektrische interpretatie. Jammer genoeg hangt er een stevig prijskaartje aan deze exclusiviteit: de wagen kost minstens 155.000 euro inclusief btw, zonder opties, accessoires of personalisatie. En die richtprijs geldt alleen voor de eerste 500 prioritaire bestellingen binnen het netwerk. De Renault 5 Turbo 3E wordt verkocht in Europa (inclusief het Verenigd Koninkrijk), het Midden-Oosten, Japan en Australië.

Fors voorschot
Vanaf vandaag kun je een van de 1.980 genummerde exemplaren van de Renault 5 Turbo 3E reserveren via een formulier op de speciale webpagina van Renault België. De klant wordt gecontacteerd door de gekozen concessiehouder om een afspraak in de showroom vast te leggen. Tijdens dat bezoek tekent hij of zij een reserveringsformulier tegen betaling van 50.000 euro, waarmee die klant voorrang krijgt om een Renault 5 Turbo 3E aan te kopen. Daarbij kun je – als je dat wil – ook het nummer van je toekomstige auto kiezen, al is dat een betalende optie.

Voorfinanciering
Net als de klanten zullen ook de concessiehouders die een prioritaire bestelling plaatsen, deelnemen aan de voorfinanciering van de auto volgens het principe van upfront funding. Renault noemt dat een gezamenlijke inspanning die bijdraagt aan de financiering van de ontwikkeling van de Renault 5 Turbo 3E.

Personalisatie
In een tweede fase, begin 2026, worden klanten opnieuw gecontacteerd door hun concessiehouder om hun personalisatiekeuzes door te geven. Naast historische liveries van de Renault 5 Turbo en Turbo 2, zoals het standaard Rouge Grenade of een sportieve uitvoering in zwart, geel en wit (een knipoog naar de Renault 5 Turbo die de Rally van Corsica 1982 won), kunnen klanten ook kiezen uit gloednieuwe ontwerpen. Ze krijgen bovendien de kans om samen met de designteams van Renault hun eigen uitvoering te creëren. Die personalisatie geldt zowel voor het exterieur als voor het interieur, waar tal van elementen naar wens aangepast kunnen worden qua kleuren en materialen: zetels, deurpanelen, dashboard enzovoort. Zo ontstaat een echt uniek exemplaar.
En dan… de levering
Ten slotte is het in de eerste helft van 2027 tijd om de auto definitief te configureren en te bestellen bij de concessiehouder. Het eerder betaalde bedrag wordt dan afgetrokken van de totaalprijs, afhankelijk van de gekozen configuratie. De levering van de eerste exemplaren gebeurt in de loop van 2027, op voorwaarde dat de wagen de homologatietests met succes doorstaat.

Wielmotoren
Ter herinnering: de Renault 5 Turbo 3E beschikt over twee wielmotoren achteraan. Samen leveren ze een vermogen van 540 pk en een koppel van 4.800 Nm. Omdat zijn bovenbouw volledig in koolstofvezel is uitgevoerd, heeft hij een gewicht van net geen 1.450 kg. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt minder dan 3,5 seconden. De batterij van 70 kWh ondersteunt een DC-boordlader tot 350 kW dankzij de 800 volt-architectuur. Daardoor kan de batterij in ongeveer 15 minuten van 15 tot 80% worden opgeladen. Het WLTP-rijbereik bedraagt meer dan 400 km.